Ero sivun ”Pygame” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (Käyttö esimerkkki ja pientä tekstin viilausta)
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(9 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}}
{{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}}
{{ Ohjelma  
{{Ohjelma
| nimi=pygame
| nimi           = pygame
| kuva=  
| logo          = [[Tiedosto:pyGame-logo.png|200px]]
| kuvateksti=  
| kuva           =  
| käyttöliittymä=[[Python]]
| kuvateksti     =  
| lisenssi=[[GPL]]
| tekijä        = Pete Shinners
| kotisivu=[http://www.pygame.org www.pygame.org]
| kehittäjä      = yhteisö
| moottori      =
| ensijulkaisu  = ? / 2000
| vakaaversio    = 2.1.2
| vakaapvm      = 27. joulukuuta 2021
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    = [[C]], [[Python]]
| käyttöliittymä = [[SDL]]
| lisenssi       = [[LGPL]]
| kotisivu       = [https://www.pygame.org www.pygame.org]
| lähdekoodi    = [https://github.com/pygame/ github.com/pygame/]
}}
}}
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- ja 3D-pelejä.


'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D tai 3D-pelejä.
Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. [[GooeyPy]], [[Directicus]], [[Livewires]], [[PygLibs]] ja [[Phil's pyGame Utilities]].


==Asennus==
==Asennus==
Rivi 17: Rivi 29:
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.  
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.  


<source lang="Python">
<syntaxhighlight lang="python">
#!/usr/bin/env python
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
# -*- coding: utf-8 -*-
Rivi 64: Rivi 76:
             pygame.quit()
             pygame.quit()
             sys.exit()
             sys.exit()
</source>
</syntaxhighlight>


Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].
  python ohjelma.py
  python heiMaailma.py


==Katso myös==
==Katso myös==
* [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]]
* [[Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla]]


==Aiheesta muualla==
* [http://www.pygame.org/docs/tut/intro/intro.html pyGame tutoriaali]
* [https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/peliohjelmointi/index.html Peliohjelmointia]
* [http://usingpython.com/pygame-intro/ pyGame 2D pelitutoriaali]
* [http://www.petercollingridge.co.uk/pygame-3d-graphics-tutorial pyGame 3D grafiikka tutoriaali]
{{Pelinteko}}
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]

Nykyinen versio 17. maaliskuuta 2022 kello 22.48


pygame

Tekijä(t) Pete Shinners
Kehittäjä(t) yhteisö
Ensijulkaisu ? / 2000
Vakaa versio 2.1.2  / 27. joulukuuta 2021
Ohjelmoitu C, Python
Käyttöliittymä SDL
Lisenssi LGPL
Kotisivu www.pygame.org
Lähdekoodi github.com/pygame/

pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- ja 3D-pelejä.

Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. GooeyPy, Directicus, Livewires, PygLibs ja Phil's pyGame Utilities.

Asennus[muokkaa]

pygame löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä python-pygame. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.

Käyttö esimerkki[muokkaa]

Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi Gedit ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.

#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-

# Lisätään pygame ja sys moduulit
import pygame, sys 
from pygame.locals import *

# set up pygame
pygame.init()

windowSurface = pygame.display.set_mode((640, 400), 0, 32)
pygame.display.set_caption("Hei maailma!")

# asetetaan värit
WHITE = (255, 255, 255)
RED = (255, 0, 0)

# asetetaan kirjaisin
basicFont = pygame.font.SysFont(None, 48)

# asetetaan teksti
text = basicFont.render('Hei maailma! tulossa ollaan.', True, WHITE)

# haetaan tekstin mitat
textRect = text.get_rect()
textRect.centerx = windowSurface.get_rect().centerx
textRect.centery = windowSurface.get_rect().centery

# piirretään valkoinen tausta ruudulle
windowSurface.fill(WHITE)

# piirretään suorakulmio tekstin taustaksi
pygame.draw.rect(windowSurface, RED, (textRect.left - 20, textRect.top - 20, textRect.width + 40, textRect.height + 40))

# piirretään teksti suorakulmioon
windowSurface.blit(text, textRect)

# päivitetään ikkuna
pygame.display.update()

# ohjelman looppi
while True:
    for event in pygame.event.get():
        if event.type == QUIT:
            pygame.quit()
            sys.exit()

Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti komentoriviltä.

python heiMaailma.py

Katso myös[muokkaa]

Aiheesta muualla[muokkaa]

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL