Ero sivun ”CryEngine” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(firma oikein)
 
(7 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Ohjelma
{{Ohjelma
| nimi=CryEngine
| nimi           = CryEngine
| kuva=
| logo          =
| kuvateksti=
| kuva           =  
| käyttöliittymä=
| kuvateksti     =
| lisenssi=[[suljettu]]
| tekijä        = [[Crytek GmbH]]
| kotisivu=[http://cryengine.com/ cryengine.com]
| kehittäjä      =
| moottori      =
| ensijulkaisu  =
| vakaaversio    = 5.7 LTS
| vakaapvm      = 5. huhtikuuta 2022
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    = [[C++]]
| käyttöliittymä =  
| tyyppi        = pelimoottori
| lisenssi       = [https://www.cryengine.com/ce-terms ce-terms]  
| kotisivu       = [https://www.cryengine.com/ cryengine.com]
| lähdekoodi    = [https://github.com/CRYTEK/CRYENGINE github.com/CRYTEK/CRYENGINE]
}}
}}


'''CryEngine''' on saksalaisen [[Crytek GmbH]]:n julkaisema suljetun lähdekoodin pelimoottori, joka on saatavana esimerkiksi [[Valve]]n [[Steam]]-jakelualustasta edulliseen kuukausihintaan. Valittavana on useita eri kuukausi hinnoitteluja. Pelimoottoripaketti sisältää mm. renderöintityökalun, [[C++]]- ja [[Lua]]-ohjelmointirajapinnat, sekä esimerkkikenttiä että sisältöä, joita voi käyttää erilaisia pelejä tehdessä. Lisäksi mukana on ohjeita ja dokumentaatioita. Crytek ei veloita rojalteja pelintekijöiltä.
'''CryEngine''' on saksalaisen [[Crytek GmbH]]:n julkaisema avoimen lähdekoodin pelimoottori, joka on saatavana esimerkiksi [[Valve]]n [[Steam]]-jakelualustasta edulliseen kuukausihintaan. Valittavana on useita eri kuukausi hinnoitteluja. Pelimoottoripaketti sisältää mm. renderöintityökalun, [[C++]]- ja [[Lua]]-ohjelmointirajapinnat, sekä esimerkkikenttiä että sisältöä, joita voi käyttää erilaisia pelejä tehdessä. Lisäksi mukana on ohjeita ja dokumentaatioita. Crytek ei veloita rojalteja pelintekijöiltä. Lähdekoodit löytyvät [https://github.com/CRYTEK-CRYENGINE/CRYENGINE CryEnginen GitHub sivulta].


Linux-tuki on tulossa lähiaikoina.  
Linux-tuki on tulossa lähiaikoina.  
==Asennus==
{{oikeudet}}
* Lataa Cryengine. (vaatii jäsenyyden)
* Asenna tarvittavat riippuvuudet.
# sudo apt-get install build-essential python python-tk
* Vaihda Cryengine-hakemistoon ja suorita WAF-rakennusjärjestelmä.
$ cd ~/Downloads/cryengine-3.8.6
$ ./cry_waf.sh build_linux_x64_gcc_debug --project-spec=gamesdk_and_tools
* Odota hetki...
* Valmis! Sinun pitäisi nähdä binäärit BinLinux64gcc-hakemistossa.
Cryengine ei tue avoimen lähdekoodin näytönohjain ajureita, joten sinun on varmistettava, että sinulla on viralliset ajurit asennettuna.


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==

Nykyinen versio 6. huhtikuuta 2022 kello 19.06

CryEngine
Tekijä(t) Crytek GmbH
Vakaa versio 5.7 LTS  / 5. huhtikuuta 2022
Ohjelmoitu C++
Tyyppi pelimoottori
Lisenssi ce-terms
Kotisivu cryengine.com
Lähdekoodi github.com/CRYTEK/CRYENGINE

CryEngine on saksalaisen Crytek GmbH:n julkaisema avoimen lähdekoodin pelimoottori, joka on saatavana esimerkiksi Valven Steam-jakelualustasta edulliseen kuukausihintaan. Valittavana on useita eri kuukausi hinnoitteluja. Pelimoottoripaketti sisältää mm. renderöintityökalun, C++- ja Lua-ohjelmointirajapinnat, sekä esimerkkikenttiä että sisältöä, joita voi käyttää erilaisia pelejä tehdessä. Lisäksi mukana on ohjeita ja dokumentaatioita. Crytek ei veloita rojalteja pelintekijöiltä. Lähdekoodit löytyvät CryEnginen GitHub sivulta.

Linux-tuki on tulossa lähiaikoina.

Asennus[muokkaa]

Komennot, jotka alkavat $-merkillä suoritetaan tavallisena käyttäjänä ja komennot, jotka alkavat #-merkillä suoritetaan pääkäyttäjänä. Katso myös su, sudo ja doas.
  • Lataa Cryengine. (vaatii jäsenyyden)
  • Asenna tarvittavat riippuvuudet.
# sudo apt-get install build-essential python python-tk
  • Vaihda Cryengine-hakemistoon ja suorita WAF-rakennusjärjestelmä.
$ cd ~/Downloads/cryengine-3.8.6
$ ./cry_waf.sh build_linux_x64_gcc_debug --project-spec=gamesdk_and_tools
  • Odota hetki...
  • Valmis! Sinun pitäisi nähdä binäärit BinLinux64gcc-hakemistossa.

Cryengine ei tue avoimen lähdekoodin näytönohjain ajureita, joten sinun on varmistettava, että sinulla on viralliset ajurit asennettuna.

Aiheesta muualla[muokkaa]

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL