Unreal Engine

Linux.fista
Versio hetkellä 14. huhtikuuta 2022 kello 08.51 – tehnyt Foliohattu (keskustelu | muokkaukset) (aiheesta muualla päivitetty, youtube-linkit korvattu invidious-käyttöliittymän linkeillä)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Unreal Engine 5

Tekijä(t) Epic Games
Ensijulkaisu Unreal Engine 1 / 1998
Vakaa versio 5.0
Ohjelmoitu C++, UnrealScript
Käyttöliittymä SDL2, OpenGL, Vulkan
Tyyppi Pelimoottori ja muokkain
Lisenssi Eula
Kotisivu www.unrealengine.com
Lähdekoodi github.com/EpicGames/UnrealEngine

Unreal Engine on Epic Gamesin ilmainen epävapaa pelimoottori ja muokkain. Pelimoottorin ja muokkaimen lähdekoodit saa käyttöönsä Githubista tietyin ehdoin. Unreal Enginestä on löytynyt aina tuki Linuxille, mutta versiosta 4.1 lähtien se tukee Linuxia täysin tasapuolisesti muihin käyttöjärjestelmiin nähden. Tämä tarkoittaa sitä, että kehittäjä voi nappia painamalla saada pelinsä toimimaan myös Linuxissa.

Epic Games on julkaissut 5. huhtikuuta 2022 Unreal Engine 5, joka on ollut saatavilla Early Accessissa toukokuusta 2021 lähtien ja ennakkojakelussa (Preview) helmikuusta 2022 lähtien, ja se tulee epäilemättä käyttämään joitakin suurimmista tulevista julkaisuista.

"Tällä julkaisulla pyrimme antamaan sekä suurille että pienille tiimeille mahdollisuuden todella pidentää visuaalisesti ja interaktiivisesti mahdollisen rajoja. UE5:n avulla voit toteuttaa seuraavan sukupolven reaaliaikaista 3D-sisältöä ja -kokemuksia suuremmalla vapaudella, uskollisuudella ja joustavuudella kuin koskaan ennen." - kirjoittaa Epic Games.

Epicin mukaan kehittäjät voivat jatkaa "UE 4.27:ssä tuettujen työnkulkujen" käyttöä, mutta saavat käyttöönsä uudistetun Unreal Editorin, paremman suorituskyvyn, parannetun polunseurannan ja niin edelleen.

Muokkaimesta puuttuu joitakin ominaisuuksia kuten kauppa (Marketplace). Sitä korvaamaan on tehty avoimen lähdekoodin Heroic-ohjelmisto.

Asennus[muokkaa]

Aiheesta muualla[muokkaa]

Unreal Engine 5[muokkaa]

Unreal Engine 4[muokkaa]

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL