Ero sivun ”Doom” versioiden välillä
Rivi 25: | Rivi 25: | ||
===Peliporttaukset=== | ===Peliporttaukset=== | ||
* [[Chocolate Doom]] on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia. | |||
* [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli. | * [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli. | ||
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin. | * [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin. |
Versio 20. marraskuuta 2020 kello 23.18
Doom | |
---|---|
Doomin shareware-versio | |
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | www.idsoftware.com |
Doom on id Softwaren joulukuussa 1993 julkaisema FPS-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu GPL-lisenssillä 23. joulukuuta 1997.
Tarina
Doomin tarinassa yhdistyvät kauhu- ja scifi-elementit. Pelaaja on nimetön sotilas, joka lähetetään kommandoryhmän mukana Phobokseen, Marsin kuuhun, selvittämään vikaan mennyttä teleportaatiokoetta. Teleporttien kautta on saapunut lauma hirviöitä suoraan helvetistä, jotka ovat valloittaneet tukikohdan ja tappaneet kaikki ihmiset. Peli alkaa, kun käy ilmi, että myös koko kommandoryhmä on tapettu tai muutettu zombeiksi. Pelaaja on ainoa eloonjäänyt. Tehtävänä on kulkea eteenpäin ja tappaa kaikki vastaantulevat viholliset.
Asennus
Doomin lähdekoodi on julkaistu, ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. Chocolate Doom on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja GZDoom tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa Steamista tai GOGista, vaikkakin pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan.
Doomin kenttiä voi muokata yadex-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida deutex-muokkaimella.
Katso myös
Peliporttaukset
- Chocolate Doom on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia.
- Freedoom-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli.
- Vavoom on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin.
- PrBoom+ perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin.
- GZDoom on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti.
- WolfenDoom: Blade of Agony on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli.
- LZDoom
- ZDoom peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen.