Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p [[]]
 
(5 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Tämä on päivitetty katsaus peliohjelmointiin Linux-ympäristössä, keskittyen yleispäteviin suosituksiin ja nykyaikaisiin työkaluihin, jotka tekevät projektin aloittamisesta sujuvampaa.
Tämä on päivitetty katsaus peliohjelmointiin Linux-ympäristössä, keskittyen yleispäteviin suosituksiin ja nykyaikaisiin työkaluihin, jotka tekevät projektin aloittamisesta sujuvampaa. ''[[Pelisuunnittelu]] on siirretty omaan artikkeliin.''


== Yleinen kehitysympäristö ja yhteensopivuus ==
== Yleinen kehitysympäristö ja yhteensopivuus ==
Rivi 31: Rivi 31:


=== .NET (Core) korvaa Monon ===  
=== .NET (Core) korvaa Monon ===  
* [[Microsoft]]in .NET-kehitysympäristö on nyt avoimen lähdekoodin alustariippumaton toteutus. Tämä on vähentänyt [[Mono]]on aiemmin liittyneitä patenttiriski- ja luotettavuushuolia, tehden*C#:stä ([[Unity3d|Unity]]n pääkielenä) turvallisen valinnan Linux-kehityksessä.
* [[Microsoft]]in .NET-kehitysympäristö on nyt avoimen lähdekoodin alustariippumaton toteutus. Tämä on vähentänyt [[Mono]]on aiemmin liittyneitä patenttiriski- ja luotettavuushuolia, tehden C#:stä ([[Unity3d|Unity]]n pääkielenä) turvallisen valinnan Linux-kehityksessä.


=== C++-kirjastot ===  
=== C++-kirjastot ===  
Rivi 38: Rivi 38:


{| class="wikitable sortable"
{| class="wikitable sortable"
|+ Otsikko
|+  
|-
|-
! Kieli !! Pääkäyttö !! Hyödyt Linuxissa !! Huomioitavaa
! Kieli !! Pääkäyttö !! Hyödyt Linuxissa !! Huomioitavaa
Rivi 56: Rivi 56:
Valmis pelimoottori on yleensä paras tapa aloittaa. Ne hoitavat renderöinnin, fysiikan ja syötteiden käsittelyn puolestasi.
Valmis pelimoottori on yleensä paras tapa aloittaa. Ne hoitavat renderöinnin, fysiikan ja syötteiden käsittelyn puolestasi.
=== Avoimen lähdekoodin moottorit (Suositus Linuxiin) ===
=== Avoimen lähdekoodin moottorit (Suositus Linuxiin) ===
'''1. Godot Engine'''
'''1. [[Godot Engine]]'''
* Käyttö: Monipuolinen 2D ja 3D.
* Käyttö: Monipuolinen 2D ja 3D.
* Miksi Linuxissa?: Natiivi Linux-editori, kevyt, nopea kehityssykli, ja sen sisäänrakennettu GDScript-kieli on helppo oppia. Godot tukee Vulkan-renderöintiä.
* Miksi Linuxissa?: Natiivi Linux-editori, kevyt, nopea kehityssykli, ja sen sisäänrakennettu GDScript-kieli on helppo oppia. Godot tukee Vulkan-renderöintiä.
'''2. SDL / SFML'''
'''2. [[SDL]] / [[SFML]]'''
* Käyttö: Matalan tason 2D-kehityskirjastot (eivät moottoreita).
* Käyttö: Matalan tason 2D-kehityskirjastot (eivät moottoreita).
* Miksi Linuxissa?: Ovat C/C++-pohjaisia ja toimivat perustyökaluina ikkunointiin ja syötteisiin, kun halutaan rakentaa oma kustomoitu kehys.
* Miksi Linuxissa?: Ovat C/C++-pohjaisia ja toimivat perustyökaluina ikkunointiin ja syötteisiin, kun halutaan rakentaa oma kustomoitu kehys.
'''3. Löve 2D'''
'''3. [[Löve]] 2D'''
* Käyttö: Kevyet 2D-pelit.
* Käyttö: Kevyet 2D-pelit.
* Miksi Linuxissa?: Käyttää Lua-skriptikieltä, mikä mahdollistaa erittäin nopean prototyypin ja pelin luomisen ilman raskasta ympäristöä.
* Miksi Linuxissa?: Käyttää Lua-skriptikieltä, mikä mahdollistaa erittäin nopean prototyypin ja pelin luomisen ilman raskasta ympäristöä.
Rivi 89: Rivi 89:


== Katso myös ==
== Katso myös ==
* [[Peliohjelmointi listaus]] Listaus ohjelmista.
* [[Pelisuunnittelu]]
* [[2D-peliohjelmoinnin aloitusopas Linuxille]]
* [[3D-peliohjelmoinnin aloitusopas Linuxille]]


{{Pelinteko}}
{{Pelinteko}}