Ero sivun ”Doom” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
LinuxMan (keskustelu | muokkaukset)
pEi muokkausyhteenvetoa
EgoLuser (keskustelu | muokkaukset)
Lisätty portteja ja paranneltu ulkoasua. Lisätty linkkejä.
 
(13 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 7: Rivi 7:
| lisenssi=[[GPL]]
| lisenssi=[[GPL]]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| lahdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
| lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
}}
}}
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi.  
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin [[id Tech|pelimoottorin]] lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997.
Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997 ja versioita siitä pelistä ovat mm. doom-shareware, freedoom ja vavoom. Pelimoottori usein saatavilla nimellä prboom.


==Tarina==
==Tarina==
Rivi 17: Rivi 16:


==Asennus==
==Asennus==
Doomin lähdekoodi on julkaistu, ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. Chocolate Doom on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin pelin kehittäjä John Carmack ei pidä tiedostojen laittomaa jakelua vahingollisena.
Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. Pelidatan sisältävistä IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa halvalla [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa kuinka peli saadaan toimimaan. Yleensä IWAD-tiedostot (doom.wad, doom2.wad, jne.) laitetaan samaan hakemistoon, jossa on peliportin asetukset, tai sitten voi käyttää hakemistoa, josta oma peliportti osaa etsiä pelin tiedostoja.


Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella.
===Peliporttaukset===
* [[Chocolate Doom]] on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia.
* [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, Doom- ja Doom 2-yhteensopiva, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli.
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin.
* [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin.
** [https://github.com/kraflab/dsda-doom DSDA-doom] on [[PrBoom+]]-porttiin perustuva portti, jota edelleen kehitetään.
* [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia.
** [[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli.
* [[LZDoom]]
* [[ZDoom]] peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen.
* [[Zandronum]] on hyvään moninpelitukeen keskittyvä portti. Se perustuu [[Skulltag]]-porttiin, jonka kehitys on lopetettu.
 
==Modaustyökalut==
Doomin kenttiä voi muokata seuraavilla työkaluilla:
* Ultimate Doom Builder (sen natiivi Linux-tuki on epävakaa, mutta se toimii [[Wine]]n avulla)
* Eureka (perustuu yadexiin)
* SLADE
 
WAD-tiedostoja voi manipuloida seuraavilla työkaluilla:
* SLADE
* deutex
 
Omiin karttoihoin voi luoda BSP-nodet käyttäen yhtä seuraavista työkaluista:
* ZDBSP (ZDoomin koodiin perustuva työkalu)
* VigilantBSP
* ZenNode
 
Huom! ZDoom ja siitä [[haara]]utuneet portit (kuten GZDoom) kykenevät luomaan BSP-nodet automaattisesti.


==Katso myös==
==Katso myös==
*[[Strife]]
* [[Strife]]
*[[Doom 3]]
* [[Hexen]] ja [[Heretic]]
 
* [[Duke Nukem 3D]]
===Peliporttaukset===
* [[Blood]]
* [[GZDoom]]
* [[Quake]]
**[[WolfenDoom: Blade of Agony]]
* [[Doom 3]]
* [[LZDoom]]
* [[ZDoom]]


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [[wikipedia:fi:Doom|Id Softwaren Doom-pelisarja wikipediassa]].
* [[wikipedia:fi:Doom|Id Softwaren Doom-pelisarja wikipediassa]].
* [http://prboom.sourceforge.net/linux.html Prboom Installation on Linux and UNIX Systems]
* [https://www.doomworld.com/idgames/ IdGames -arkisto], josta mm. löytyy pelaajien tekemää sisältöä Doom-peleille.
* [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/ Doomin lähdekoodit id softwaren ftp-sivulla].
* [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/ Doomin lähdekoodit id softwaren ftp-sivulla].
* [https://doomwiki.org/wiki/Entryway Epävirallinen Doom-aiheinen wiki]


[[Luokka:Räiskintäpelit]]
[[Luokka:Räiskintäpelit]]
Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/Doom