Ero sivun ”Doom” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa |
Lisätty portteja ja paranneltu ulkoasua. Lisätty linkkejä. |
||
| (13 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
| Rivi 7: | Rivi 7: | ||
| lisenssi=[[GPL]] | | lisenssi=[[GPL]] | ||
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | | kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | ||
| | | lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM] | ||
}} | }} | ||
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | [[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | ||
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. | '''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin [[id Tech|pelimoottorin]] lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997. | ||
Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997 | |||
==Tarina== | ==Tarina== | ||
| Rivi 17: | Rivi 16: | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Doomin lähdekoodi on julkaistu, ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. Chocolate Doom on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin pelin | Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. Pelidatan sisältävistä IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa halvalla [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa kuinka peli saadaan toimimaan. Yleensä IWAD-tiedostot (doom.wad, doom2.wad, jne.) laitetaan samaan hakemistoon, jossa on peliportin asetukset, tai sitten voi käyttää hakemistoa, josta oma peliportti osaa etsiä pelin tiedostoja. | ||
Doomin kenttiä voi muokata | ===Peliporttaukset=== | ||
* [[Chocolate Doom]] on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia. | |||
* [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, Doom- ja Doom 2-yhteensopiva, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli. | |||
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin. | |||
* [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin. | |||
** [https://github.com/kraflab/dsda-doom DSDA-doom] on [[PrBoom+]]-porttiin perustuva portti, jota edelleen kehitetään. | |||
* [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. | |||
** [[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli. | |||
* [[LZDoom]] | |||
* [[ZDoom]] peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen. | |||
* [[Zandronum]] on hyvään moninpelitukeen keskittyvä portti. Se perustuu [[Skulltag]]-porttiin, jonka kehitys on lopetettu. | |||
==Modaustyökalut== | |||
Doomin kenttiä voi muokata seuraavilla työkaluilla: | |||
* Ultimate Doom Builder (sen natiivi Linux-tuki on epävakaa, mutta se toimii [[Wine]]n avulla) | |||
* Eureka (perustuu yadexiin) | |||
* SLADE | |||
WAD-tiedostoja voi manipuloida seuraavilla työkaluilla: | |||
* SLADE | |||
* deutex | |||
Omiin karttoihoin voi luoda BSP-nodet käyttäen yhtä seuraavista työkaluista: | |||
* ZDBSP (ZDoomin koodiin perustuva työkalu) | |||
* VigilantBSP | |||
* ZenNode | |||
Huom! ZDoom ja siitä [[haara]]utuneet portit (kuten GZDoom) kykenevät luomaan BSP-nodet automaattisesti. | |||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
*[[Strife]] | * [[Strife]] | ||
*[[ | * [[Hexen]] ja [[Heretic]] | ||
* [[Duke Nukem 3D]] | |||
* [[Blood]] | |||
* [[ | * [[Quake]] | ||
* [[Doom 3]] | |||
* [[ | |||
* [[ | |||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [[wikipedia:fi:Doom|Id Softwaren Doom-pelisarja wikipediassa]]. | * [[wikipedia:fi:Doom|Id Softwaren Doom-pelisarja wikipediassa]]. | ||
* [ | * [https://www.doomworld.com/idgames/ IdGames -arkisto], josta mm. löytyy pelaajien tekemää sisältöä Doom-peleille. | ||
* [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/ Doomin lähdekoodit id softwaren ftp-sivulla]. | * [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/ Doomin lähdekoodit id softwaren ftp-sivulla]. | ||
* [https://doomwiki.org/wiki/Entryway Epävirallinen Doom-aiheinen wiki] | |||
[[Luokka:Räiskintäpelit]] | [[Luokka:Räiskintäpelit]] | ||