Ero sivun ”Doom” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
LinuxMan (keskustelu | muokkaukset)
pEi muokkausyhteenvetoa
EgoLuser (keskustelu | muokkaukset)
Lisätty portteja ja paranneltu ulkoasua. Lisätty linkkejä.
 
(Yhtä välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä)
Rivi 7: Rivi 7:
| lisenssi=[[GPL]]
| lisenssi=[[GPL]]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| lahdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
| lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
}}
}}
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
Rivi 16: Rivi 16:


==Asennus==
==Asennus==
Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan.
Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. Pelidatan sisältävistä IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa halvalla [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa kuinka peli saadaan toimimaan. Yleensä IWAD-tiedostot (doom.wad, doom2.wad, jne.) laitetaan samaan hakemistoon, jossa on peliportin asetukset, tai sitten voi käyttää hakemistoa, josta oma peliportti osaa etsiä pelin tiedostoja.
 
Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella.
 
==Katso myös==
*[[Strife]]
*[[Doom 3]]


===Peliporttaukset===
===Peliporttaukset===
* [[Chocolate Doom]] on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia.
* [[Chocolate Doom]] on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia.
* [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli.
* [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, Doom- ja Doom 2-yhteensopiva, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli.
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin.
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin.
* [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin.
* [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin.
** [https://github.com/kraflab/dsda-doom DSDA-doom] on [[PrBoom+]]-porttiin perustuva portti, jota edelleen kehitetään.
* [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia.
* [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia.
**[[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli.
** [[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli.
* [[LZDoom]]
* [[LZDoom]]
* [[ZDoom]] peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen.
* [[ZDoom]] peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen.
* [[Zandronum]] on hyvään moninpelitukeen keskittyvä portti. Se perustuu [[Skulltag]]-porttiin, jonka kehitys on lopetettu.
==Modaustyökalut==
Doomin kenttiä voi muokata seuraavilla työkaluilla:
* Ultimate Doom Builder (sen natiivi Linux-tuki on epävakaa, mutta se toimii [[Wine]]n avulla)
* Eureka (perustuu yadexiin)
* SLADE
WAD-tiedostoja voi manipuloida seuraavilla työkaluilla:
* SLADE
* deutex
Omiin karttoihoin voi luoda BSP-nodet käyttäen yhtä seuraavista työkaluista:
* ZDBSP (ZDoomin koodiin perustuva työkalu)
* VigilantBSP
* ZenNode
Huom! ZDoom ja siitä [[haara]]utuneet portit (kuten GZDoom) kykenevät luomaan BSP-nodet automaattisesti.
==Katso myös==
* [[Strife]]
* [[Hexen]] ja [[Heretic]]
* [[Duke Nukem 3D]]
* [[Blood]]
* [[Quake]]
* [[Doom 3]]


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [[wikipedia:fi:Doom|Id Softwaren Doom-pelisarja wikipediassa]].
* [[wikipedia:fi:Doom|Id Softwaren Doom-pelisarja wikipediassa]].
* [http://prboom.sourceforge.net/linux.html Prboom Installation on Linux and UNIX Systems]
* [https://www.doomworld.com/idgames/ IdGames -arkisto], josta mm. löytyy pelaajien tekemää sisältöä Doom-peleille.
* [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/ Doomin lähdekoodit id softwaren ftp-sivulla].
* [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/ Doomin lähdekoodit id softwaren ftp-sivulla].
* [https://doomwiki.org/wiki/Entryway Epävirallinen Doom-aiheinen wiki]


[[Luokka:Räiskintäpelit]]
[[Luokka:Räiskintäpelit]]
Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/Doom