Ero sivun ”Doom” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa
EgoLuser (keskustelu | muokkaukset)
Lisätty portteja ja paranneltu ulkoasua. Lisätty linkkejä.
 
(41 välissä olevaa versiota 6 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom - Prboom v2.4.7]]
{{perustietoa}}
[[Kuva:Doom-shareware-kaappaus.png‎|200px|right|thumb|Doom shareware]]
{{Ohjelma
 
| nimi=Doom
Doom on id Softwaren joulukuussa 1993 julkaisema [[FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi.  
| kuva=[[Kuva:Doom-shareware-kaappaus.png|200px]]
Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä ja versioita pelistä on mm. doom-shareware, freedoom ja vavoom.
| kuvateksti=Doomin shareware-versio
| käyttöliittymä=
| lisenssi=[[GPL]]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
}}
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin [[id Tech|pelimoottorin]] lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997.


==Tarina==
==Tarina==
Freedoomin tarinassa yhdistyvät kauhu- ja scifi-elementit. Pelaaja on nimetön sotilas, joka lähetetään kommandoryhmän mukana Phobokseen, Marsin kuuhun, selvittämään vikaan mennyttä teleportaatiokoetta. Teleporttien kautta on saapunut lauma hirviöitä suoraan helvetistä, jotka ovat valloittaneet tukikohdan ja tappaneet kaikki ihmiset. Peli alkaa, kun käy ilmi, että myös koko kommandoryhmä on tapettu tai muutettu zombeiksi. Pelaaja on ainoa eloonjäänyt. Tehtävänä on kulkea eteenpäin ja tappaa kaikki vastaantulevat viholliset.
Doomin tarinassa yhdistyvät kauhu- ja scifi-elementit. Pelaaja on nimetön sotilas, joka lähetetään kommandoryhmän mukana Phobokseen, Marsin kuuhun, selvittämään vikaan mennyttä teleportaatiokoetta. Teleporttien kautta on saapunut lauma hirviöitä suoraan helvetistä, jotka ovat valloittaneet tukikohdan ja tappaneet kaikki ihmiset. Peli alkaa, kun käy ilmi, että myös koko kommandoryhmä on tapettu tai muutettu zombeiksi. Pelaaja on ainoa eloonjäänyt. Tehtävänä on kulkea eteenpäin ja tappaa kaikki vastaantulevat viholliset.


==Asennus==
==Asennus==
Freedoom löytyy useimpien jakeluiden [[paketinhallintajärjestelmä|paketinhallinnasta]] nimellä <tt>prboom</tt>. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista [[Ohjelmien asentaminen]].
Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. Pelidatan sisältävistä IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa halvalla [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa kuinka peli saadaan toimimaan. Yleensä IWAD-tiedostot (doom.wad, doom2.wad, jne.) laitetaan samaan hakemistoon, jossa on peliportin asetukset, tai sitten voi käyttää hakemistoa, josta oma peliportti osaa etsiä pelin tiedostoja.
 
===Peliporttaukset===
* [[Chocolate Doom]] on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia.
* [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, Doom- ja Doom 2-yhteensopiva, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli.
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin.
* [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin.
** [https://github.com/kraflab/dsda-doom DSDA-doom] on [[PrBoom+]]-porttiin perustuva portti, jota edelleen kehitetään.
* [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia.
** [[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli.
* [[LZDoom]]
* [[ZDoom]] peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen.
* [[Zandronum]] on hyvään moninpelitukeen keskittyvä portti. Se perustuu [[Skulltag]]-porttiin, jonka kehitys on lopetettu.
 
==Modaustyökalut==
Doomin kenttiä voi muokata seuraavilla työkaluilla:
* Ultimate Doom Builder (sen natiivi Linux-tuki on epävakaa, mutta se toimii [[Wine]]n avulla)
* Eureka (perustuu yadexiin)
* SLADE
 
WAD-tiedostoja voi manipuloida seuraavilla työkaluilla:
* SLADE
* deutex
 
Omiin karttoihoin voi luoda BSP-nodet käyttäen yhtä seuraavista työkaluista:
* ZDBSP (ZDoomin koodiin perustuva työkalu)
* VigilantBSP
* ZenNode
 
Huom! ZDoom ja siitä [[haara]]utuneet portit (kuten GZDoom) kykenevät luomaan BSP-nodet automaattisesti.


==Katso myös==
==Katso myös==
*[[wikipedia:fi:Doom|Id Software - Doom pelisarja]].
* [[Strife]]
*[http://zerowing.idsoftware.com/linux/doom/ Doom 3]
* [[Hexen]] ja [[Heretic]]
*[https://help.ubuntu.com/community/Doom3 Ubuntu.fi Doom3]
* [[Duke Nukem 3D]]
* [[Blood]]
* [[Quake]]
* [[Doom 3]]
 
==Aiheesta muualla==
* [[wikipedia:fi:Doom|Id Softwaren Doom-pelisarja wikipediassa]].
* [https://www.doomworld.com/idgames/ IdGames -arkisto], josta mm. löytyy pelaajien tekemää sisältöä Doom-peleille.
* [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/ Doomin lähdekoodit id softwaren ftp-sivulla].
* [https://doomwiki.org/wiki/Entryway Epävirallinen Doom-aiheinen wiki]


[[Luokka: Pelit]]
[[Luokka:Räiskintäpelit]]
Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/Doom