Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
266 merkkiä lisätty ,  5. elokuuta 2016
p
malline
p (1.2 ja 2.0 erot)
p (malline)
(9 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Sdl_logo.png|200px|right]]
{{Perustietoa}}
'''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa (lähes) saumattomasti yhteen.
{{Ohjelma
| nimi=SDL
| kuva=[[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
| kuvateksti=
| lisenssi=[[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]]
| käyttöliittymä=kirjasto
| kotisivu=[https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]
}}
'''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.


Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin (12.08.2013) 2.0 versio vapaammalla [[zlib]]-lisenssillä.
Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 julkaistu 2.0 versio vapaammalla [[zlib-lisenssi]]llä.


Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
Rivi 27: Rivi 35:


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
*[http://www.libsdl.org SDL:n kotisivu]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/sarja.php?tunnus=sdl2 Ohjelmointiputkan SDL2-opassarja]


===SDL-ohjelmointi===
===SDL-ohjelmointi===
Rivi 39: Rivi 47:
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng


{{OpenGL}}
[[Luokka:Kirjastot]]
[[Luokka:Kirjastot]]
10 147

muokkausta

Navigointivalikko