Ero sivun ”Politiikkaa” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Rivi 3: Rivi 3:
Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös yksittäisillä kouluilla rehtorin kautta aloitetut kokeilut ovat merkittävä tapa saada muutos alulle.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös yksittäisillä kouluilla rehtorin kautta aloitetut kokeilut ovat merkittävä tapa saada muutos alulle.


== Hyödyllisiä argumentteja ==
== Argumentteja ja niiden tavallisia vasta-argumentteja ==


Puolesta:
* argumentti
* Kustannussäästöihin on helppo vedota, mutta täytyy muistaa laskea kokonaiskustannukset.
** vasta-argumentti
* Vapaudet ja avoimuus ovat tärkeitä, mutta kaikki eivät sitä ymmärrä.
 
* Energiansäästö ja kierrätys ovat muodissa.
'''Vapaiden ohjelmien puolesta'''
* Toimintavarmuus vähentää oppitunneista hukkaan menevää aikaa.
* Kustannussäästöt, vapaat ohjelmat tulevat halvemmaksi
** On helppo sanoa "säästö" laskematta kokonaiskustannuksia.
** Lisenssikustannukset ovat vain pisara meressä.
* Vapaudet ja avoimuus ovat tärkeitä.
** Mitä väliä niillä on, jos saan työni tehtyä?
* Vapaat vaihtoehdot (esim. Linux-pääteympäristö vs. Windows-työasemat) toimivat usein vanhemmillakin koneilla, jolloin voidaan säästää energiaa ja pidentää laitteiden käyttöikää.
* Pääteympäristössä toimintavarmuus ja palvelimella taustalla (vs. koneen käynnistyessä) ajettavat päivitykset vähentävät oppitunneista hukkaan menevää aikaa.
** Windows-työasemat voidaan pitää päällä öiseen aikaa suoritettavia päivityksiä varten.
* Rahat menevät paikallisille toimijoille ja suomalaiseen osaamiseen eivätkä lisenssimaksuihin.
* Rahat menevät paikallisille toimijoille ja suomalaiseen osaamiseen eivätkä lisenssimaksuihin.
* Laaja valikoima sekä perus- että erikoisohjelmistoja käytettävissä vapaasti niin koulussa kuin kotonakin.
* Laaja valikoima sekä perus- että erikoisohjelmistoja käytettävissä vapaasti niin koulussa kuin kotonakin.


Vastaan:
'''Vapaita ohjelmia vastaan'''
* "Kaikki on paras tehdä samoin kuin aina ennenkin."
* Kaikki on paras tehdä samoin kuin aina ennenkin.
* "Oppilaiden täytyy käyttää Windows-tuotteita, koska niitä he tarvitsevat työelämässä."
** ...joten eiköhän luovuta kopiokoneista, videoista, piirtoheittimistä ja dokumenttikameroista ja kaiveta esiin rihvelitaulut.
* "Opettajat on koulutettu opettamaan Windows-tuotteiden käyttöä."
* Oppilaiden täytyy käyttää Microsoft-tuotteita, koska niitä he tarvitsevat työelämässä.
* "Opettajilla ja oppilailla on kotonakin todennäköisesti Windows-järjestelmät."
* Opettajat on koulutettu opettamaan Microsoft-tuotteiden käyttöä.
** Olikohan se kovin fiksu veto? (vrt. komission tilaaman raportin antama suositus, kohdassa "Hyödyllisiä raportteja")
* Opettajilla ja oppilailla on kotonakin todennäköisesti Windows-järjestelmät.
** ...ja niissä sama OpenOffice ja Firefox kuin koulullakin.


== Hyödyllisiä raportteja ==
== Hyödyllisiä raportteja ==

Versio 13. toukokuuta 2009 kello 10.19

Linuxin käyttöönotto julkisissa laitoksissa kuten kouluissa ja kunnan virastoissa on yleensä poliittinen asia. Tällä sivulla on listattu joitain Linuxin käyttöönottoon liittyviä poliittisia toimenpiteitä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös yksittäisillä kouluilla rehtorin kautta aloitetut kokeilut ovat merkittävä tapa saada muutos alulle.

Argumentteja ja niiden tavallisia vasta-argumentteja

  • argumentti
    • vasta-argumentti

Vapaiden ohjelmien puolesta

  • Kustannussäästöt, vapaat ohjelmat tulevat halvemmaksi
    • On helppo sanoa "säästö" laskematta kokonaiskustannuksia.
    • Lisenssikustannukset ovat vain pisara meressä.
  • Vapaudet ja avoimuus ovat tärkeitä.
    • Mitä väliä niillä on, jos saan työni tehtyä?
  • Vapaat vaihtoehdot (esim. Linux-pääteympäristö vs. Windows-työasemat) toimivat usein vanhemmillakin koneilla, jolloin voidaan säästää energiaa ja pidentää laitteiden käyttöikää.
  • Pääteympäristössä toimintavarmuus ja palvelimella taustalla (vs. koneen käynnistyessä) ajettavat päivitykset vähentävät oppitunneista hukkaan menevää aikaa.
    • Windows-työasemat voidaan pitää päällä öiseen aikaa suoritettavia päivityksiä varten.
  • Rahat menevät paikallisille toimijoille ja suomalaiseen osaamiseen eivätkä lisenssimaksuihin.
  • Laaja valikoima sekä perus- että erikoisohjelmistoja käytettävissä vapaasti niin koulussa kuin kotonakin.

Vapaita ohjelmia vastaan

  • Kaikki on paras tehdä samoin kuin aina ennenkin.
    • ...joten eiköhän luovuta kopiokoneista, videoista, piirtoheittimistä ja dokumenttikameroista ja kaiveta esiin rihvelitaulut.
  • Oppilaiden täytyy käyttää Microsoft-tuotteita, koska niitä he tarvitsevat työelämässä.
  • Opettajat on koulutettu opettamaan Microsoft-tuotteiden käyttöä.
    • Olikohan se kovin fiksu veto? (vrt. komission tilaaman raportin antama suositus, kohdassa "Hyödyllisiä raportteja")
  • Opettajilla ja oppilailla on kotonakin todennäköisesti Windows-järjestelmät.
    • ...ja niissä sama OpenOffice ja Firefox kuin koulullakin.

Hyödyllisiä raportteja

Kuntalaisaloite

Jokaisella kuntalaisella on oikeus tehdä kuntalaisaloite, johon kunnan täytyy vastata perustellusti. Aloite hoituu kirjoittamalla alle A4:n asiasta ja toimittamalla se kunnalle kirjeenä tai, jos sellainen mahdollisuus on, niin sähköisesti. Aloitteen painoarvoa voi lisätä keräämällä siihen useampia allekirjoittajia.

Tehtyjä kuntalaisaloitteita

  • Jyväskylässä 11.5.2009 Joel Lehtonen ja Antti Yli-Tainio: Linuxin työpöytäkäytön laajentaminen Jyväskylän koulutoimessa

Valtuustoaloite

Kunnanvaltuustoihin (ja kaupunginvaltuustoihin) aloitteet viedään valtuutettujen kautta. Jos aloitteen taakse saadaan useita valtuutettuja tai jopa valtuustoryhmiä, sen merkittävyys kasvaa.

Tehtyjä valtuustoaloitteita

Pekka Peltola on kommentoinut seurauksia gradussaan Avoimen lähdekoodin käyttö julkisyhteisön tietojärjestelmissä:
"Valtuusto päätti kokouksessaan, että valtuuston työjärjestyksen määräysten mukaisesti aloitekirjelmä lähetetään kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi. Lisäksi valtuustoaloite lähetettiin myös tietohallinnon johtoryhmälle kommentoitavaksi ja heiltä pyydettiin selvitys asiaan. Tietohallinnon johtoryhmä tilasi selvityksen Tietotekniikkakeskukselta, joka teki selvityksen ja vastasi aloitteeseen. Kaupunginvaltuusto käsitteli asiaa kokouksessaan 12.1.2005 ja päätti, että Oras Tynkkysen ym. valtuustoaloite ja siihen annettu vastaus merkitään tiedoksi ja että aloite ei anna aihetta muihin toimenpiteisiin [Tynkkynen, 2004]. Asia oli käsitelty ja se oli saanut poliittisen huomionsa, mutta muita toimenpiteitä se ei aiheuttanut. Valtuustoaloite oli huolella tehty ja sen takana oli neljäkymmentäkolme jäsentä Tampereen kaupunginvaltuuston kuudestakymmenestäseitsemästä jäsenestä. Aloite piti sisällään monia ajankohtaisia referenssitietoja muihin avoimen lähdekoodin käyttöönottoihin ja kuvauksen Tampereen tietotekniikan tilanteesta. Pääpaino aloitteessa oli lisätä avoimen lähdekoodin ohjelmien käyttöä työasemissa. Tietotekniikkakeskuksen selvityksessä ilmeni, että palvelimissa avointa lähdekoodia hyödynnettiin jo monissa projekteissa. Työasemien osalta selvityksessä todettiin suurimmaksi ristiriidaksi saada olemassa olevat ohjelmat toimimaan Linux-ympäristössä."