Ero sivun ”Näytönohjaimet” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (→‎Katso myös: X.orgin asetukset, RandR)
p (artikkelin sisältöä päivitetty)
 
(73 välissä olevaa versiota 22 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset vapaat, [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Toisaalta esimerkiksi raskaammassa pelikäytössä vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä lähinnä näytönohjainvalmistajien omat, suljetut näytönohjainajurit, joita suurimmat jakelut tyypillisesti eivät toimita ainakaan oletuksena käytettäväksi.
Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset [[vapaa ohjelmisto|vapaat]], [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Esimerkiksi raskaammassa [[pelit|pelikäytössä]] vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä [[AMD]]lta kuin myös [[Intel]]iltä [[ydin|Linux-ytimen]] mukana tulevat avoimet ajurit sekä [[NVIDIA]]:n  omat, [[Suljettu lähdekoodi|suljetut]] näytönohjainajurit, jotka osassa jakeluita tulevat oletuksena käytettäväksi. Tosin [[Vulkan]]-ajurit saattavat muuttaa tilannetta.


==Näytönohjainvaihtoehdot==
==Näytönohjainvaihtoehdot==
Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko NVIDIAn tai ATIn, valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux- käyttäjät tulevat toimimaan tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on integroituna Intelin näytönohjain, joista ainakin moniin malleihin on saatavilla Intelin valmistama vapaa ajuri.
Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko [[NVIDIA]]:n, [[AMD]]:n tai [[Intel]]in valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on [[S3]]:n, [[SiS]] tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä.


===AMD/Ati===
===AMD/ATI===
Atin Linux-ajureissa on ollut vuosia sekä suorituskyky- että luotettavuusongelmia, minkä lisäksi uusimpien mallien Linux-tuki on joskus tullut jopa kuukausia mallien julkistuksen jälkeen. Tilanne on kuitenkin ollut paranemaan päin. Tällä hetkellä kaikki uusimmatkin Radeon-piirit, joitain AGP-versioita lukuunottamatta, ovat Linux-binääriajurin tukemia.
AMD on panostanut avoimiin ajureihin ja ne tulevat Linux-ytimen mukana automaattisesti, ne lähestulkoon kaikissa käyttötapauksissa ovat paremmat kuin omisteiset ja suljetut binääriajurit. Tosin etenkin uudempaa näytönohjainta käyttöönotettaessa on olennaista käyttää mahdollisimman uutta [[ydin|Linux-ydintä]] parhaan toiminnallisuuden kannalta.
Tuettuna on uudet kuin vanhemmatkin kortit.  


Vanhemmille ATIn korteille on saatavilla pääasiassa reverse engineering -menetelmällä tuotetut vapaat 3D-ajurit. Näistä ajureista kuitenkin puuttuu monia suljetusta ajuriversiosta löytyviä toimintoja. Lisätietoja löytyy freedesktop.orgin [http://dri.freedesktop.org/wiki/ATIRadeon sivulta].
* Lisätietoa osoitteessa https://www.x.org/wiki/RadeonFeature/


Ostettuaan Atin loppuvuonna 2006 AMD on osoittanut jossain määrin kiinnostusta näytönohjainten Linux-tuen parantamiseksi. Yritys on julkaissut R500- ja R600-sukupolvien näytönohjainten teknisiä yksityiskohtia kuvaavaa dokumentaatiota, jota voidaan käyttää vapaiden ajureiden luomiseen. AMD:n mukaan tarkoitus olisi jatkossa tehdä yhä paremmin vapaiden ajureiden kehityksen mahdollistavia tuotteita.
===Intel===
[[Intel]] on julkaissut lähes kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa [[jakelu]]issa ilman erillisiä toimenpiteitä. Myös binääriajurit on julkaistu ja voivat tuoda joitain lisäominaisuuksia. Katso ohje [[Intel binääriajureiden asentaminen]].


====Radeon 8500, Radeon 9200, vanhemmat====
===NVIDIA===
Linux-tuki on jo virallisesti loppunut, joten suljettun ajurin uusia versioita ei voi käyttää. Sen sijaan vapaa 3D-ajuri on olemassa suurelle osalle korteista.
[[NVIDIA]]n näytönohjaimille on olemassa [[Nouveau]]-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen NVIDIAn korttien oletusajurina. NVIDIAn näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on ollut VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön NVIDIAn ajureilla.


====Radeon 9500 - Radeon X1950 ====
Kaikki NVIDIAn näytönohjainpiirit ovat NVIDIAn suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki NVIDIAn näytönohjaimet saa toimimaan. Näita ajureita suositellaan raskaassa pelikäytössä käytettäväksi. Katso ohje [[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]].
Vapailla ajureilla sekä 2D- että 3D-tuki nykyään kypsällä tasolla. Suljettu ajuri tukee toistaiseksi.


====Radeon X2300 - uudemmat====
{{Huomautus|NVIDIA omisteiset (Proprietary) -ajurit tukevat vain [[X11]]:, eivät [[Wayland]]ia.}}
Uudet AMDn näytönohjaimet toimivat suljetun ajurin uusimmilla versioilla. AMD:n julkaiseman dokumentaation avulla myös vapaisiin ajureihin on saatu tuki uusille Radeoneille, mutta 3D-kiihdytyksen tukea odotellaan vielä.


===Intel===
*Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille]]. Avoimet ja suljetut.
Intel on julkaissut kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa [[jakelu]]issa ilman erillisiä toimenpiteitä. Intelin ajureista on olemassa kahta eri versiota, vanhempaa xorg-video-i810-sarjaa, sekä uutta ja toistaiseksi vielä epävakaata xorg-video-intel-sarjaa.
*Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille#NVIDIAn_testituloksia|NVIDIAn suljettujen ajureiden testituloksia]]
Intelin näytönohjaimia ei kuitenkaan voi ostaa erillisenä, joten sellaisen voi ottaa käyttöön vain uutta tietokonetta hankittaessa. Lisäksi integroiduille näytönohjaimille tyypillisesti Intelin mallit eivät laskentatehojensa puolesta kilpaile erillisten korttien kanssa samassa sarjassa.
 
===S3===
Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi <tt>openchrome</tt>- tai <tt>vesa</tt>-ajureita.  


===Nvidia===
*[http://www.openchrome.org/trac/wiki/About Lisätietoja ajuritilanteesta]. {{Vanhentunut linkki}}
Nvidian näytönohjaimille on olemassa nv-nimellä tunnettu vapaa ajuri, joka ei käytä ohjainten kiihdytysominaisuuksia lainkaan. Lisäksi [[Nouveau]]-projekti kehittää Nvidian näytönohjaimille uutta vapaata ajuria, mutta sen kehitys on vielä alpha-vaiheessa.


Oikeastaan kaikki Nvidian näytönohjainpiirit ovat Nvidian suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki Nvidian näytönohjaimet saa toimimaan.
===3DFX===
3DFX:n Voodoo-näytönohjainperheelle on olemassa [[MIT-lisenssi]]llä julkaistu ajuri <tt>Glide3</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 3, 4 ja 5 -korteille. Vanhemmille korteille on olemassa ajuri <tt>Glide3-libG</tt>, joka on tarkoitettu Voodoo 1 ja 2 -korteille. https://dri.freedesktop.org/wiki/3dfx/


===Valinta===
===Valinta===
Jos on hankkimassa uutta tietokonetta tai vain näytönohjainta, kannattaa hetki miettiä, minkälaisia ominaisuuksia kortilta tarvitsee. Jos täytyy vain saada kuva näyttöön eikä kiihdytyksellä ole väliä, lähes mikä tahansa kortti on toimiva. Tällöin yleensä vanhat mallit toimivat paremmin, eikä niiden kanssa joudu niin usein turvautumaan suljettuun ajuriin.  
Jos on hankkimassa uutta tietokonetta tai vain näytönohjainta, kannattaa hetki miettiä, minkälaisia ominaisuuksia kortilta tarvitsee. Jos täytyy vain saada kuva näyttöön eikä kiihdytyksellä ole väliä, lähes mikä tahansa kortti on toimiva. Tällöin yleensä vanhat mallit toimivat paremmin.
 
Jos taas tarkoituksena on pystyä ajamaan raskaita 3D-sovelluksia, täytyy käyttää suljettuja binääriajureita. Nykyään AMD:n, Intelin ja Nvidian ajurituki on kunnossa, yhtä hyvät kuin Windowsissa, joten ajurien puolesta ei näytönohjainhankintaa tarvitse miettiä.
 
3D- kiihdytyksen testaaminen komennolla
 
glxinfo | grep 'direct rendering'
 
Jos vastaus on <tt>yes</tt> niin kiihdytys on päällä.
 
3D- kortin tarkistaminen tapahtuu komennolla
 
glxinfo | grep renderer
 
Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.
OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2


Jos taas tarkoituksena on pystyä ajamaan raskaita 3D-sovelluksia, joutuu tällä hetkellä lähes väistämättä käyttämään suljettuja ajureita. Tällöin valinnassa kannattaa ottaa huomioon se, että Atin näytönohjaimille saa myös vapaat ajurit ja uusimmille korteille kehitettävä ajuri saattaa joskus tulevaisuudessa olla jopa oikein hyväkin, mutta toisaalta Nvidian suljettu ajuri on ehkä parempi kuin Atin vastaava.
tai voit kokeilla [[glxgears]] -ohjelmaa, joka tarkistaa toimiiko kiihdytys oikein.


==Katso myös==
OpenGL tiedot saat näkyviin komennolla
*[[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]]
 
*[[AMD/Atin binääriajureiden asentaminen]]
glxinfo | grep OpenGL
 
Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.
 
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2
OpenGL core profile version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15
OpenGL core profile shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
OpenGL core profile context flags: (none)
OpenGL core profile profile mask: core profile
OpenGL core profile extensions:
OpenGL version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15
OpenGL shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
OpenGL context flags: (none)
OpenGL profile mask: (none)
OpenGL extensions:
 
PCI-väylään liitetyistä laitteista saa tietoja [[lspci]]-komennolla. Eli voit avata komentorivin ja komentaa esimerkiksi näin:
 
lspci | grep VGA
 
Näytönohjaimen muistin määrän tarkistaminen.
gpu=(`lspci | grep VGA`) && sudo lspci -vvv -s $gpu
 
== HD-videoiden rautapurku==
Videot ovat olleet prosessorin varassa mutta nykyään jokaisesta uudesta näytönojaimesta löytyy tuki videon purkamiseen. Intel käyttää [https://01.org/linuxmedia/vaapi VA-API], mutta AMD ja Nvidia ''mesa-vdpau''.
 
==Aiheesta muualla==
* [[Phoronix Test Suite]] on näytönohjaimien testausohjelmisto.
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_device_driver Free and open-source graphics device driver]
 
== Katso myös==
*[[Suositeltavat rautaratkaisut]]
*[[Suositeltavat rautaratkaisut]]
*[[X.orgin asetukset]]
*[[X.orgin asetukset]]
*[[RandR]]
*[[RandR]]
*[[OpenCL]]
*[[Bumblebee]]
===Binääriajureiden asennus==
*[[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]]
*[[AMDn/ATIn binääriajureiden asentaminen]]
*[[Intel binääriajureiden asentaminen]]


[[Luokka:Laitteisto]]
[[Luokka:Laitteisto]]
[[Luokka:Ohjeet]]
[[Luokka:Ohjeet]]
[[Luokka:X]]
[[Luokka:X]]

Nykyinen versio 29. tammikuuta 2023 kello 09.00

Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset vapaat, jakeluiden mukana toimitettavat ajurit. Esimerkiksi raskaammassa pelikäytössä vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä AMDlta kuin myös Inteliltä Linux-ytimen mukana tulevat avoimet ajurit sekä NVIDIA:n omat, suljetut näytönohjainajurit, jotka osassa jakeluita tulevat oletuksena käytettäväksi. Tosin Vulkan-ajurit saattavat muuttaa tilannetta.

Näytönohjainvaihtoehdot[muokkaa]

Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko NVIDIA:n, AMD:n tai Intelin valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on S3:n, SiS tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä.

AMD/ATI[muokkaa]

AMD on panostanut avoimiin ajureihin ja ne tulevat Linux-ytimen mukana automaattisesti, ne lähestulkoon kaikissa käyttötapauksissa ovat paremmat kuin omisteiset ja suljetut binääriajurit. Tosin etenkin uudempaa näytönohjainta käyttöönotettaessa on olennaista käyttää mahdollisimman uutta Linux-ydintä parhaan toiminnallisuuden kannalta. Tuettuna on uudet kuin vanhemmatkin kortit.

Intel[muokkaa]

Intel on julkaissut lähes kaikki näytönohjainajurinsa vapaan lisenssin alaisuudessa, joten Intelin näytönohjainten 3D-toiminnot toimivat useimmissa jakeluissa ilman erillisiä toimenpiteitä. Myös binääriajurit on julkaistu ja voivat tuoda joitain lisäominaisuuksia. Katso ohje Intel binääriajureiden asentaminen.

NVIDIA[muokkaa]

NVIDIAn näytönohjaimille on olemassa Nouveau-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen NVIDIAn korttien oletusajurina. NVIDIAn näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on ollut VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön NVIDIAn ajureilla.

Kaikki NVIDIAn näytönohjainpiirit ovat NVIDIAn suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki NVIDIAn näytönohjaimet saa toimimaan. Näita ajureita suositellaan raskaassa pelikäytössä käytettäväksi. Katso ohje NVIDIAn binääriajureiden asentaminen.

Huomautus: NVIDIA omisteiset (Proprietary) -ajurit tukevat vain X11:tä, eivät Waylandia.


S3[muokkaa]

Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi openchrome- tai vesa-ajureita.

3DFX[muokkaa]

3DFX:n Voodoo-näytönohjainperheelle on olemassa MIT-lisenssillä julkaistu ajuri Glide3, joka on tarkoitettu Voodoo 3, 4 ja 5 -korteille. Vanhemmille korteille on olemassa ajuri Glide3-libG, joka on tarkoitettu Voodoo 1 ja 2 -korteille. https://dri.freedesktop.org/wiki/3dfx/

Valinta[muokkaa]

Jos on hankkimassa uutta tietokonetta tai vain näytönohjainta, kannattaa hetki miettiä, minkälaisia ominaisuuksia kortilta tarvitsee. Jos täytyy vain saada kuva näyttöön eikä kiihdytyksellä ole väliä, lähes mikä tahansa kortti on toimiva. Tällöin yleensä vanhat mallit toimivat paremmin.

Jos taas tarkoituksena on pystyä ajamaan raskaita 3D-sovelluksia, täytyy käyttää suljettuja binääriajureita. Nykyään AMD:n, Intelin ja Nvidian ajurituki on kunnossa, yhtä hyvät kuin Windowsissa, joten ajurien puolesta ei näytönohjainhankintaa tarvitse miettiä.

3D- kiihdytyksen testaaminen komennolla

glxinfo | grep 'direct rendering'

Jos vastaus on yes niin kiihdytys on päällä.

3D- kortin tarkistaminen tapahtuu komennolla

glxinfo | grep renderer

Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.

OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2

tai voit kokeilla glxgears -ohjelmaa, joka tarkistaa toimiiko kiihdytys oikein.

OpenGL tiedot saat näkyviin komennolla

glxinfo | grep OpenGL

Vastaus saattaa näyttää tämän tapaiselta.

OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce 9800 GT/PCIe/SSE2
OpenGL core profile version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15
OpenGL core profile shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
OpenGL core profile context flags: (none)
OpenGL core profile profile mask: core profile
OpenGL core profile extensions:
OpenGL version string: 3.3.0 NVIDIA 325.15
OpenGL shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
OpenGL context flags: (none)
OpenGL profile mask: (none)
OpenGL extensions:

PCI-väylään liitetyistä laitteista saa tietoja lspci-komennolla. Eli voit avata komentorivin ja komentaa esimerkiksi näin:

lspci | grep VGA

Näytönohjaimen muistin määrän tarkistaminen.

gpu=(`lspci | grep VGA`) && sudo lspci -vvv -s $gpu

HD-videoiden rautapurku[muokkaa]

Videot ovat olleet prosessorin varassa mutta nykyään jokaisesta uudesta näytönojaimesta löytyy tuki videon purkamiseen. Intel käyttää VA-API, mutta AMD ja Nvidia mesa-vdpau.

Aiheesta muualla[muokkaa]

Katso myös[muokkaa]

=Binääriajureiden asennus[muokkaa]