Ero sivun ”GLM” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (malline)
Rivi 30: Rivi 30:
</source>
</source>


 
{{OpenGL}}
==Katso myös==
* [[OpenGL]]
* [[GLFW]]
* [[GLU]]
* [[GLSL]]
* [[GLEW]]
* [[SDL]]
 
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: Kirjastot]]
[[Luokka: Kirjastot]]

Versio 5. elokuuta 2016 kello 14.40

Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
GLM
Käyttöliittymä kirjasto
Kotisivu http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html

GLM (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) C++ matematiikka kirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language (GLSL)-ohjelmointia.

Käyttö esimerkki:

#include <glm/vec3.hpp> // glm::vec3
#include <glm/vec4.hpp> // glm::vec4
#include <glm/mat4x4.hpp> // glm::mat4
#include <glm/gtc/matrix_transform.hpp> // glm::translate, glm::rotate, glm::scale, glm::perspective

glm::mat4 camera(float Translate, glm::vec2 const & Rotate)
    {
    glm::mat4 Projection = glm::perspective(glm::radians(45.0f), 4.0f / 3.0f, 0.1f, 100.f);
    glm::mat4 View = glm::translate(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.0f, 0.0f, -Translate));
    View = glm::rotate(View, Rotate.y, glm::vec3(-1.0f, 0.0f, 0.0f));
    View = glm::rotate(View, Rotate.x, glm::vec3(0.0f, 1.0f, 0.0f));
    glm::mat4 Model = glm::scale(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.5f));
    return Projection * View * Model;
    }
v  k  m
OpenGL-kirjastoja
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU
OpenGL varjostinohjelmakielet
GLSL
Muita kirjastoja
Assimp | SDL | Vulkan