Ero sivun ”Doom” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
57 merkkiä lisätty ,  8. joulukuuta 2020
p
lähdekoodi
pEi muokkausyhteenvetoa
p (lähdekoodi)
 
(2 välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä)
Rivi 7: Rivi 7:
| lisenssi=[[GPL]]
| lisenssi=[[GPL]]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com]
| lahdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
| lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM]
}}
}}
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]]
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997.
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin [[id Tech|pelimoottorin]] lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997.


==Tarina==
==Tarina==
Rivi 16: Rivi 16:


==Asennus==
==Asennus==
Doomin lähdekoodi on julkaistu, ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan.
Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan.


Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella.
Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella.
3 173

muokkausta

Navigointivalikko