Ero sivun ”Doom” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p
lähdekoodi
p (lähdekoodi) |
|||
(9 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
| lisenssi=[[GPL]] | | lisenssi=[[GPL]] | ||
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | | kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | ||
| | | lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM] | ||
}} | }} | ||
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | [[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | ||
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997. | '''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin [[id Tech|pelimoottorin]] lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997. | ||
==Tarina== | ==Tarina== | ||
Rivi 16: | Rivi 16: | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Doomin lähdekoodi on julkaistu, ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan. | Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa laittaa peli toimimaan. | ||
Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella. | Doomin kenttiä voi muokata <tt>yadex</tt>-muokkaimella ja wad-tiedostoja voi manipuloida <tt>deutex</tt>-muokkaimella. | ||
Rivi 25: | Rivi 25: | ||
===Peliporttaukset=== | ===Peliporttaukset=== | ||
* [[ | * [[Chocolate Doom]] on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia. | ||
* [[ | * [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli. | ||
* [[ | * [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin. | ||
* | * [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin. | ||
* [[GZDoom]] | * [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. | ||
**[[WolfenDoom: Blade of Agony]] | **[[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli. | ||
* [[LZDoom]] | * [[LZDoom]] | ||
* [[ZDoom]] | * [[ZDoom]] peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen. | ||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== |