Ero sivun ”Blenderin pikanäppäimet” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa
p (päivitystä)
Rivi 3: Rivi 3:
== Perus pikanäppäimet ==
== Perus pikanäppäimet ==
* {{Näppäin|CTRL|S}} pikanäppäin tallentaa projektin.
* {{Näppäin|CTRL|S}} pikanäppäin tallentaa projektin.


== Pikanäppäimet ==
== Pikanäppäimet ==
(Objekti tila) (Object Mode)
(Objekti tila) (Object Mode)
* {{Näppäin|S}} on pikanäppäin objektin koon muuttamiseksi tai koon muuttamiseksi kaikkiin suuntiin
* {{Näppäin|S}} on pikanäppäin objektin koon muuttamiseksi tai koon muuttamiseksi kaikkiin suuntiin.
* {{Näppäin|S|Y}} pikanäppäimet y-akseli skaalaa y-akselilla
* {{Näppäin|S|Y}} pikanäppäimet y-akseli skaalaa y-akselilla.
* {{Näppäin|S|X}} pikanäppäimet x-akseli skaalaa x-akselilla
* {{Näppäin|S|X}} pikanäppäimet x-akseli skaalaa x-akselilla.
 
* {{Näppäin|ALT|D}} pikanäppäimet kopioivat valitun objektin.
* {{Näppäin|G}} pikanäppäin siirtää valittua objektia.
 
 
== Numeronäppäimet (NumberPad) ==
* {{Näppäin|CTRL|1}} (Back Orthographic)
* {{Näppäin|CTRL|3}} (Left Orthographic)
 
* {{Näppäin|HOME}} näppäin palauttaa 3D-näkymän aina isometriseksi näkymäksi näyttöportissa, joka on mallin kotipaikka.


== Hiiri ==  
== Hiiren peruskäyttö ==  
* Napsauta hiiren vasemmalla painikkeella valitaksesi objektit ja kohteet tiedoista työruudulta.
* Napsauta hiiren vasemmalla painikkeella valitaksesi objektit ja kohteet työruudulta tai Scene Collection ryhmästä .
* Hiiren rullaa tai keskinäppäinta painamalla pohjassa voit liikkua työruudulla.
* Hiiren rullaa pyörittämällä voit zoomata työruudulla.


== Muut vinkit==
== Muut vinkit==

Versio 16. maaliskuuta 2022 kello 22.19

Tämä on pikanäppäin opas Blender mallinnusohjelman käyttöön. (Päivitetty: 2022)

Perus pikanäppäimet

  • CTRL+S pikanäppäin tallentaa projektin.


Pikanäppäimet

(Objekti tila) (Object Mode)

  • S on pikanäppäin objektin koon muuttamiseksi tai koon muuttamiseksi kaikkiin suuntiin.
  • S+Y pikanäppäimet y-akseli skaalaa y-akselilla.
  • S+X pikanäppäimet x-akseli skaalaa x-akselilla.
  • ALT+D pikanäppäimet kopioivat valitun objektin.
  • G pikanäppäin siirtää valittua objektia.


Numeronäppäimet (NumberPad)

  • CTRL+1 (Back Orthographic)
  • CTRL+3 (Left Orthographic)
  • HOME näppäin palauttaa 3D-näkymän aina isometriseksi näkymäksi näyttöportissa, joka on mallin kotipaikka.

Hiiren peruskäyttö

  • Napsauta hiiren vasemmalla painikkeella valitaksesi objektit ja kohteet työruudulta tai Scene Collection ryhmästä .
  • Hiiren rullaa tai keskinäppäinta painamalla pohjassa voit liikkua työruudulla.
  • Hiiren rullaa pyörittämällä voit zoomata työruudulla.

Muut vinkit

  • Laatan paksuus voidaan määrittää (Plane Thickness) valitsemalla laatta (Plane). Lisäämällä siihen Add modifier ja valitsemalla (Select) solidify.

https://docs.blender.org/manual/en/latest/modeling/modifiers/generate/solidify.html