Muokataan sivua Blenderin pikanäppäimet

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
Tämä on pikanäppäin opas [[Blender]] mallinnusohjelman käyttöön. (Perustuu Blender 3.1.0 versioon, Päivitetty: 2022)
Tämä on pikanäppäin opas [[Blender]] mallinnusohjelman käyttöön. (Päivitetty: 2022)


== Perus pikanäppäimet ==
* {{Näppäin|CTRL|S}} pikanäppäin tallentaa projektin.
== Pikanäppäimet ==
(Objekti tila) (Object Mode)
(Objekti tila) (Object Mode)
* {{Näppäin|S}} on pikanäppäin objektin koon muuttamiseksi tai koon muuttamiseksi kaikkiin suuntiin.
* {{Näppäin|S}} on pikanäppäin objektin koon muuttamiseksi tai koon muuttamiseksi kaikkiin suuntiin
* {{Näppäin|S|Y}} pikanäppäimet y skaalaa y-akselilla.
* {{Näppäin|S|Y}} pikanäppäimet y-akseli skaalaa y-akselilla
* {{Näppäin|S|X}} pikanäppäimet x skaalaa x-akselilla.
* {{Näppäin|S|X}} pikanäppäimet x-akseli skaalaa x-akselilla
 
* {{Näppäin|ALT|D}} pikanäppäimet kopioivat valitun objektin.
* {{Näppäin|G}} pikanäppäin siirtää valittua objektia.
 
== Numeronäppäimet (NumberPad) ==
* {{Näppäin|CTRL|1}} (Back Orthographic) ortografinen takanäkymä
* {{Näppäin|CTRL|3}} (Left Orthographic) vasen ortografinen näkymä
* {{Näppäin|CTRL|7}} (Top Orthographic) näkymä päältä
 
* {{Näppäin|HOME}} näppäin palauttaa 3D-näkymän aina isometriseksi näkymäksi näyttöportissa, joka on mallin kotipaikka.
 
== Hiiren peruskäyttö ==
* Napsauta hiiren vasemmalla painikkeella valitaksesi objektit ja kohteet työruudulta tai Scene Collection ryhmästä .
* Hiiren rullaa tai keskinäppäinta painamalla pohjassa voit liikkua työruudulla.
* Hiiren rullaa pyörittämällä voit zoomata työruudulla.
 
== Muut vinkit==
* Laatan paksuus (Plane Thickness) voidaan määrittää siten, että valitsemalla laatta (Plane). Lisäämällä siihen ''Add modifier'' ja valitsemalla (Select) ''solidify''.
 
https://docs.blender.org/manual/en/latest/modeling/modifiers/generate/solidify.html
 
* Aloittajille erinomainen vinkki. Zoomaa haluttuun kohteeseen. Jos haluaa että hiiren rulla zoomaa hiiren osoittimen kärkeen (koskettimeen). Sen saa päälle valikosta ''Edit'' -> ''Preferences'' -> ''Navigation'' -> Kohta ''Zoom''. Josta valinta laatikko ''Zoom to Mouse Position''.
 


[[Luokka: Ohjeet]]
[[Luokka: Ohjeet]]
[[Luokka: Blender]]
[[Luokka: Blender]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)