Muokataan sivua Aseprite

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{Ohjelma
{{Ohjelma
| nimi=Aseprite
| nimi=Aseprite
| kuva=[[Kuva:Aseprite.png|250px]]
| kuva=[[Kuva:Aseprite.png]]
| kuvateksti=
| kuvateksti=
| lisenssi=[[MIT]], eula
| lisenssi=[[MIT]], eula
| käyttöliittymä=[[GTK]]
| käyttöliittymä=[[GTK]]
| kotisivu=[https://www.aseprite.org/ www.aseprite.org]
| kotisivu=[https://www.aseprite.org/ www.aseprite.org]
| lähdekoodi=[https://github.com/aseprite/aseprite github.com/aseprite/]
}}
}}
'''ASEPRITE''' (ent. ASE, Allegro Sprite Editor) on David Capellon kehittämä ja julkaisema avoimen lähdekoodin 2D-pikseligrafiikkaohjelma, jolla voit luoda animoituja spritejä ja pikseligrafiikkaa. Se on paras saatavilla oleva ohjelma pikseligrafiikan piirtämiseen ja pikselien animointiin.
==Asennus==
Aseprite löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä ''aseprite''. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista [[Ohjelmien asentaminen]]. Huomaa että ohjelma on versio numeroltaan 1.0.9 ja se on nykyisin muuttunut myös lisenssiltään. Vanha versio on myös rikki, siinä osoitin ei toimi oikein.
Uusimman version kaupalliseen käyttöön voi ostaa ohjelman kotisivulta [[deb]]-pakettina tai [[Steam]]istä. Voit kokeilla ohjelmaa myös Trial-versiona, joskin siitä on poistettu tallennus mahdollisuus. Ei kaupalliseen käyttöön joudut kääntämään ohjelman itse [[GitHub]]ista löytyvillä lähdekoodeilla.
===Lähdekoodeista asennus===
==Ubuntu, Debian==
Päivitetään paketinhallinta ja asennetaan kehityskirjastot seuraavasti
sudo apt-get update && sudo apt-get install -y g++ libx11-dev libxcursor-dev cmake ninja-build
Luodaan git hakemisto ja siirrytään sinne
mkdir git && cd git
Kloonataan aseprite [[GitHub]]ista
git clone --recursive https://github.com/aseprite/aseprite.git
Siirrytään ''aseprite'' hakemistoon
cd aseprite
Käytetään tätä päivitettäessä uusin versio asepritestä.
git pull
git submodule update --init --recursive
Luodaan ''build'' hakemisto, sekä siirrytään sinne
mkdir build && cd build
Käännetään ohjelma käyttämällä [[Ninja]]a.
cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=~/software -G Ninja ..
ninja aseprite
Ohjelma löytyy ''~/git/aseprite/build/bin'' hakemistosta. Ja sen voi käynnistää komennolla.
~/git/aseprite/build/bin/aseprite


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [https://github.com/aseprite/aseprite Aseprite GitHubissa].
* [https://github.com/aseprite/aseprite Aseprite GitHubissa].
* [http://store.steampowered.com/app/431730/Aseprite/ Aseprite Steamissä]
* [http://store.steampowered.com/app/431730/Aseprite/ Aseprite Steamissä]
* [https://www.youtube.com/watch?v=N4Z4MdZ1KWY&list=PLR3Ra9cf8aV06i2jKmgKvcYVHI86-4K_b Aseprite Pixelart beginner Tutorial Youtubessa].


{{Pelinteko}}
[[Luokka: Kuvankäsittelyohjelmat]]
[[Luokka: Pikselienkäsittelyohjelmat]]
[[Luokka: Pikselienkäsittelyohjelmat]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tällä sivulla käytetyt mallineet:

Tämä sivu kuuluu seuraavaan piilotettuun luokkaan:

Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/Aseprite