Nykyinen versio |
Oma tekstisi |
Rivi 1: |
Rivi 1: |
| {{Ohjelma | | {{Ohjelma |
| | nimi=Aseprite | | | nimi=Aseprite |
| | kuva=[[Kuva:Aseprite.png|250px]] | | | kuva=[[Kuva:Aseprite.png]] |
| | kuvateksti= | | | kuvateksti= |
| | lisenssi=[[MIT]], eula | | | lisenssi=[[MIT]], eula |
| | käyttöliittymä=[[GTK]] | | | käyttöliittymä=[[GTK]] |
| | kotisivu=[https://www.aseprite.org/ www.aseprite.org] | | | kotisivu=[https://www.aseprite.org/ www.aseprite.org] |
| | lähdekoodi=[https://github.com/aseprite/aseprite github.com/aseprite/]
| |
| }} | | }} |
| '''ASEPRITE''' (ent. ASE, Allegro Sprite Editor) on David Capellon kehittämä ja julkaisema avoimen lähdekoodin 2D-pikseligrafiikkaohjelma, jolla voit luoda animoituja spritejä ja pikseligrafiikkaa. Se on paras saatavilla oleva ohjelma pikseligrafiikan piirtämiseen ja pikselien animointiin.
| |
|
| |
| ==Asennus==
| |
| Aseprite löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä ''aseprite''. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista [[Ohjelmien asentaminen]]. Huomaa että ohjelma on versio numeroltaan 1.0.9 ja se on nykyisin muuttunut myös lisenssiltään. Vanha versio on myös rikki, siinä osoitin ei toimi oikein.
| |
|
| |
| Uusimman version kaupalliseen käyttöön voi ostaa ohjelman kotisivulta [[deb]]-pakettina tai [[Steam]]istä. Voit kokeilla ohjelmaa myös Trial-versiona, joskin siitä on poistettu tallennus mahdollisuus. Ei kaupalliseen käyttöön joudut kääntämään ohjelman itse [[GitHub]]ista löytyvillä lähdekoodeilla.
| |
|
| |
| ===Lähdekoodeista asennus===
| |
| ==Ubuntu, Debian==
| |
| Päivitetään paketinhallinta ja asennetaan kehityskirjastot seuraavasti
| |
| sudo apt-get update && sudo apt-get install -y g++ libx11-dev libxcursor-dev cmake ninja-build
| |
|
| |
| Luodaan git hakemisto ja siirrytään sinne
| |
| mkdir git && cd git
| |
|
| |
| Kloonataan aseprite [[GitHub]]ista
| |
| git clone --recursive https://github.com/aseprite/aseprite.git
| |
|
| |
| Siirrytään ''aseprite'' hakemistoon
| |
| cd aseprite
| |
|
| |
| Käytetään tätä päivitettäessä uusin versio asepritestä.
| |
| git pull
| |
| git submodule update --init --recursive
| |
|
| |
| Luodaan ''build'' hakemisto, sekä siirrytään sinne
| |
| mkdir build && cd build
| |
|
| |
| Käännetään ohjelma käyttämällä [[Ninja]]a.
| |
| cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=~/software -G Ninja ..
| |
| ninja aseprite
| |
|
| |
| Ohjelma löytyy ''~/git/aseprite/build/bin'' hakemistosta. Ja sen voi käynnistää komennolla.
| |
| ~/git/aseprite/build/bin/aseprite
| |
|
| |
|
| ==Aiheesta muualla== | | ==Aiheesta muualla== |
| * [https://github.com/aseprite/aseprite Aseprite GitHubissa]. | | * [https://github.com/aseprite/aseprite Aseprite GitHubissa]. |
| * [http://store.steampowered.com/app/431730/Aseprite/ Aseprite Steamissä] | | * [http://store.steampowered.com/app/431730/Aseprite/ Aseprite Steamissä] |
| * [https://www.youtube.com/watch?v=N4Z4MdZ1KWY&list=PLR3Ra9cf8aV06i2jKmgKvcYVHI86-4K_b Aseprite Pixelart beginner Tutorial Youtubessa].
| |
|
| |
|
| {{Pelinteko}}
| | [[Luokka: Kuvankäsittelyohjelmat]] |
| [[Luokka: Pikselienkäsittelyohjelmat]] | | [[Luokka: Pikselienkäsittelyohjelmat]] |