Ero sivun ”Näytönohjaimet” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p →NVIDIA |
p fix |
||
| (8 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
| Rivi 1: | Rivi 1: | ||
Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset [[vapaa ohjelmisto|vapaat]], [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. | Lähes kaikille näytönohjaimille on saatavilla ainakin jonkinlaiset [[vapaa ohjelmisto|vapaat]], [[jakelu]]iden mukana toimitettavat ajurit. Esimerkiksi raskaammassa [[pelit|pelikäytössä]] vaadittavaa korkeaa suorituskykyä tarjoavat tällä hetkellä [[AMD]]lta kuin myös [[Intel]]iltä [[ydin|Linux-ytimen]] mukana tulevat avoimet ajurit sekä [[NVIDIA]]:n omat, [[Suljettu lähdekoodi|suljetut]] näytönohjainajurit, jotka osassa jakeluita tulevat oletuksena käytettäväksi. Tosin [[Vulkan]]-ajurit muuttavat tilannetta. | ||
==Näytönohjainvaihtoehdot== | ==Näytönohjainvaihtoehdot== | ||
Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko [[NVIDIA]]:n, [[AMD]]:n tai [[Intel]]in valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on [[S3]]:n, [[SiS]] tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä. | Näytönohjainten kiihdytinpiireistä suurin osa on joko [[NVIDIA]]:n, [[AMD]]:n tai [[Intel]]in valmistamia, joten näiden kanssa myös Linux-käyttäjät toimivat tavallisimmissa tilanteissa. Näiden lisäksi joissain emolevyissä on [[S3]]:n, [[SiS]] tai muiden valmistajien näytönohjainpiirejä. | ||
Linux-pelaamisen näytönohjainvalinta jakautuu kahteen pääleiriin: AMD ja NVIDIA. Valinta riippuu suuresti siitä, priorisoiko käyttäjä helppokäyttöisyyttä ja vakautta vai mahdollista raakaa suorituskykyä tietyissä skenaarioissa. | |||
Tässä on yhteenveto molempien merkkien tilasta Linux-pelaamisen kannalta: | |||
===AMD/ATI=== | ===AMD/ATI=== | ||
AMD on panostanut avoimiin ajureihin ja ne tulevat Linux-ytimen mukana automaattisesti, ne lähestulkoon kaikissa käyttötapauksissa ovat paremmat kuin omisteiset ja suljetut binääriajurit. Tosin etenkin uudempaa näytönohjainta käyttöönotettaessa on olennaista käyttää mahdollisimman uutta [[ydin|Linux-ydintä]] parhaan toiminnallisuuden kannalta. Tuettuna on uudet kuin vanhemmatkin kortit. | |||
AMD-näytönohjaimia pidetään yleisesti ottaen suositeltavimpana valintana Linux-pelaamiseen, etenkin käyttökokemuksen helppouden ja vakauden osalta. | |||
* Avoimen lähdekoodin edut: AMD:n [[Mesa]]-ajurit ovat avointa lähdekoodia ja integroitu suoraan Linux-ytimeen. Tämä tekee niiden asennuksesta, ylläpidosta ja päivityksistä huomattavasti kitkattomampaa ja luotettavampaa lähes kaikissa Linux-jakeluissa. | |||
* Integraatio: Ne tarjoavat saumattoman tuen moderneille ominaisuuksille, kuten [[Wayland]]ille ja [[FreeSync]]ille. | |||
* Suorituskyky: DirectX 11 -peleissä suorituskyky on usein lähes samalla tasolla kuin Windowsissa. Lisäksi DX12-rasterisuorituskyvyssä AMD-laitteisto usein suoriutuu paremmin Linuxissa verrattuna vastaavaan NVIDIA-laitteistoon käännettyjä DX12-nimikkeitä suoritettaessa. | |||
* Lisätietoa osoitteessa https://www.x.org/wiki/RadeonFeature/ | |||
===Intel=== | ===Intel=== | ||
| Rivi 13: | Rivi 24: | ||
[[NVIDIA]]n näytönohjaimille on olemassa [[Nouveau]]-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen NVIDIAn korttien oletusajurina. NVIDIAn näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on ollut VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön NVIDIAn ajureilla. | [[NVIDIA]]n näytönohjaimille on olemassa [[Nouveau]]-nimellä tunnettu vapaan lähdekoodin ajuri. Nouveau on vuodesta 2009 alkaen NVIDIAn korttien oletusajurina. NVIDIAn näytönohjaimissa 8000-sarjasta alkaen on ollut VDPAU-tuki, joka mahdollistaa teräväpiirtovideon rautapurun. Tuen saa käyttöön NVIDIAn ajureilla. | ||
Kaikki NVIDIAn näytönohjainpiirit ovat NVIDIAn suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki NVIDIAn näytönohjaimet saa toimimaan. Näita ajureita suositellaan | Kaikki NVIDIAn näytönohjainpiirit ovat NVIDIAn suljetun ajurin tukemia ainakin TNT2:sta alkaen. Uusimpien mallien tuki ajureihin on tullut joskus hieman viiveellä, mutta pääsääntöisesti kaikki NVIDIAn näytönohjaimet saa toimimaan. Näita ajureita suositellaan raskaassa pelikäytössä käytettäväksi. Katso ohje [[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]]. | ||
{{Huomautus|NVIDIA omisteiset (Proprietary) -ajurit tukevat vain [[X11]]:tä, eivät [[Wayland]]ia.}} | |||
NVIDIA-näytönohjaimet tarjoavat kilpailukykyisen suorituskyvyn Linux pelaamiseen, mutta niiden käyttö Linuxissa tuo mukanaan enemmän konfigurointihaasteita. | |||
* Kompleksisuus: NVIDIA käyttää omisteisia binääriajureita. Vaikka monet jakelut (kuten [[Pop!_OS]]) yksinkertaistavatkin niiden asennusta, ne voivat silti tuoda mukanaan enemmän kitkaa ja monimutkaisuutta asennus- ja päivitysprosesseihin. | |||
* DX12-yläkustannus: NVIDIA-järjestelmillä on havaittu suurempi suorituskyvyn heikkeneminen ajettaessa vaativia DirectX 12 -pelejä [[VKD3D]]-[[Proton]]-käännöskerroksen kautta verrattuna AMD-järjestelmiin. Käyttäjät ovat raportoineet, että NVIDIA-kortit kärsivät usein suuremmasta suorituskykyvauriosta DX12-peleissä Linuxissa. | |||
'''Yhteinen heikkous: Säteenjäljitys (Ray Tracing)''' | |||
Riippumatta siitä, käytetäänkö AMD- vai NVIDIA-näytönohjainta, säteenjäljityksen (DXR) suorituskyky on tällä hetkellä Linux-pinon heikoin lenkki. Molemmat korttivalmistajat kärsivät massiivisista suorituskyvyn menetyksistä, usein 50 % tai enemmän, kun säteenjäljitys on käytössä verrattuna Windowsiin. | |||
Jos etsit helpoimmin asennettavaa, vakainta ja vähiten vianetsintää vaativaa kokemusta, AMD Radeon avoimen lähdekoodin Mesa-ajureilla on suositeltu valinta. | |||
Jos taas olet valmis näkemään enemmän vaivaa omisteisten ajurien ja konfiguraatioiden kanssa, NVIDIA on vaihtoehto. Tällöin on kuitenkin hyvä olla tietoinen sen mahdollisesti heikommasta suorituskyvystä uudemmissa DirectX 12 -nimikkeissä ja säteenjäljityksen huonosta suoriutumisesta | |||
*Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille]]. Avoimet ja suljetut. | *Katso myös [[Ubuntun ohjelmistolähteitä näytönohjain ajureille]]. Avoimet ja suljetut. | ||
| Rivi 21: | Rivi 46: | ||
Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi <tt>openchrome</tt>- tai <tt>vesa</tt>-ajureita. | Monilla VIA:n valmistamilla emolevyillä on S3:n UniChrome- tai Chrome-näytönohjainpiirisarja. Valmistajan yhteistyöhaluttomuudesta johtuen niille ei ole saatavilla kunnollista Linux-ajuria. Tavallinen 2D-tila on yleensä mahdollinen käyttäen esimerkiksi <tt>openchrome</tt>- tai <tt>vesa</tt>-ajureita. | ||
*[http://www.openchrome.org/trac/wiki/About Lisätietoja ajuritilanteesta]. | *[http://www.openchrome.org/trac/wiki/About Lisätietoja ajuritilanteesta]. {{Vanhentunut linkki}} | ||
===3DFX=== | ===3DFX=== | ||
| Rivi 76: | Rivi 101: | ||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [ | * [[Phoronix Test Suite]] on näytönohjaimien testausohjelmisto. | ||
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_device_driver Free and open-source graphics device driver] | * [http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open-source_graphics_device_driver Free and open-source graphics device driver] | ||
== Katso myös== | == Katso myös== | ||
*[[Suositeltavat rautaratkaisut]] | *[[Suositeltavat rautaratkaisut]] | ||
*[[X.orgin asetukset]] | *[[X.orgin asetukset]] | ||
*[[RandR]] | *[[RandR]] | ||
*[[OpenCL]] | |||
*[[Bumblebee]] | *[[Bumblebee]] | ||
*[[ | |||
===Binääriajureiden asennus== | |||
*[[NVIDIAn binääriajureiden asentaminen]] | |||
*[[AMDn/ATIn binääriajureiden asentaminen]] | |||
*[[Intel binääriajureiden asentaminen]] | |||
[[Luokka:Laitteisto]] | [[Luokka:Laitteisto]] | ||
[[Luokka:Ohjeet]] | [[Luokka:Ohjeet]] | ||
[[Luokka:X]] | [[Luokka:X]] | ||