Ero sivun ”Doom” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p Ampumapelit luokkaan |
Lisätty portteja ja paranneltu ulkoasua. Lisätty linkkejä. |
||
| (27 välissä olevaa versiota 5 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
| Rivi 1: | Rivi 1: | ||
[[Kuva: | {{perustietoa}} | ||
[[Kuva: | {{Ohjelma | ||
| nimi=Doom | |||
Doom on id | | kuva=[[Kuva:Doom-shareware-kaappaus.png|200px]] | ||
Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä | | kuvateksti=Doomin shareware-versio | ||
| käyttöliittymä= | |||
| lisenssi=[[GPL]] | |||
| kotisivu=[https://www.idsoftware.com www.idsoftware.com] | |||
| lähdekoodi=[https://github.com/id-Software/DOOM github.com/id-Software/DOOM] | |||
}} | |||
[[Kuva:Prboom-kuvakaappaus.png|200px|right|thumb|Freedoom ja PrBoom v2.4.7]] | |||
'''Doom''' on [[id Software]]n joulukuussa 1993 julkaisema [[wikipedia:fi:FPS-peli|FPS]]-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Doomin [[id Tech|pelimoottorin]] lähdekoodi on julkaistu [[GPL]]-lisenssillä 23. joulukuuta 1997. | |||
==Tarina== | ==Tarina== | ||
| Rivi 9: | Rivi 16: | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Doom | Doomin lähdekoodi on julkaistu (joka muuten toimii raakana vain Linuxilla), ja siitä on tehty useita eri versioita. Jokaiselle versiolle on asennusohjeet. [[Chocolate Doom]] on kaikista lähimpänä alkuperäistä Doomia, ja [[GZDoom]] tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. Pelidatan sisältävistä IWAD-binääritiedostoista täytyy yhä maksaa, ne voi ostaa halvalla [[Steam]]ista tai [[GOG]]ista, vaikkakin [https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/456974084857802752 pelin kehittäjää John Carmackia ei haittaa tiedostojen laiton jakelu]. Jokaisella moottorin versiolla on omat ohjeensa kuinka peli saadaan toimimaan. Yleensä IWAD-tiedostot (doom.wad, doom2.wad, jne.) laitetaan samaan hakemistoon, jossa on peliportin asetukset, tai sitten voi käyttää hakemistoa, josta oma peliportti osaa etsiä pelin tiedostoja. | ||
Doomin kenttiä voi muokata | |||
===Peliporttaukset=== | |||
* [[Chocolate Doom]] on lähempänä alkuperäistä lähdekoodia. | |||
* [[Freedoom]]-projektin tavoitteena on luoda täydellinen, Doom- ja Doom 2-yhteensopiva, ilmaisen sisällön ensimmäisen persoonan ampujapeli. | |||
* [[Vavoom]] on lähdeportti, joka perustuu Doomin, Hereticin, Hexenin ja hieman Quaken lähteisiin. | |||
* [[PrBoom+]] perustuu Doomin vapaasti saatavilla olevaan DOS-porttiin. | |||
** [https://github.com/kraflab/dsda-doom DSDA-doom] on [[PrBoom+]]-porttiin perustuva portti, jota edelleen kehitetään. | |||
* [[GZDoom]] on ZDoom-pohjainen Doom-peliportti, joka tarjoaa eniten toiminnallisuuksia. | |||
** [[WolfenDoom: Blade of Agony]] on Realm667-yhteisön kehittämä tarinavetoinen räiskintäpeli. | |||
* [[LZDoom]] | |||
* [[ZDoom]] peliportin kehitti Randy Heit, joka tehtiin Doomin alkuperäistä lähdekoodia käyttäen. | |||
* [[Zandronum]] on hyvään moninpelitukeen keskittyvä portti. Se perustuu [[Skulltag]]-porttiin, jonka kehitys on lopetettu. | |||
==Modaustyökalut== | |||
Doomin kenttiä voi muokata seuraavilla työkaluilla: | |||
* Ultimate Doom Builder (sen natiivi Linux-tuki on epävakaa, mutta se toimii [[Wine]]n avulla) | |||
* Eureka (perustuu yadexiin) | |||
* SLADE | |||
WAD-tiedostoja voi manipuloida seuraavilla työkaluilla: | |||
* SLADE | |||
* deutex | |||
Omiin karttoihoin voi luoda BSP-nodet käyttäen yhtä seuraavista työkaluista: | |||
* ZDBSP (ZDoomin koodiin perustuva työkalu) | |||
* VigilantBSP | |||
* ZenNode | |||
Huom! ZDoom ja siitä [[haara]]utuneet portit (kuten GZDoom) kykenevät luomaan BSP-nodet automaattisesti. | |||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
*[ | * [[Strife]] | ||
*[[wikipedia:fi:Doom|Id | * [[Hexen]] ja [[Heretic]] | ||
*[ | * [[Duke Nukem 3D]] | ||
*[https:// | * [[Blood]] | ||
* [[Quake]] | |||
* [[Doom 3]] | |||
==Aiheesta muualla== | |||
* [[wikipedia:fi:Doom|Id Softwaren Doom-pelisarja wikipediassa]]. | |||
* [https://www.doomworld.com/idgames/ IdGames -arkisto], josta mm. löytyy pelaajien tekemää sisältöä Doom-peleille. | |||
* [ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/ Doomin lähdekoodit id softwaren ftp-sivulla]. | |||
* [https://doomwiki.org/wiki/Entryway Epävirallinen Doom-aiheinen wiki] | |||
[[Luokka: | [[Luokka:Räiskintäpelit]] | ||