Ero sivun ”Wii” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(→‎Infrapunahiiri: selkeämmin, jakelukohtaisuudet pois)
 
Rivi 30: Rivi 30:


=== Infrapunahiiri ===
=== Infrapunahiiri ===
Käyttämällä esimerkiksi Wiin infrapunalähetinpalkkia tai kahta kynttilää tai kahta IR-lediä voit käyttää ohjainta kiihtyvyysanturihiirtä paremmin reagoivana ir-hiirenä.
Käyttämällä esimerkiksi Wiin infrapunalähetinpalkkia tai kahta kynttilää tai kahta IR-lediä voit käyttää ohjainta kiihtyvyysanturihiirtä paremmin reagoivana ir-hiirenä. Infrapunaledien sijasta voit myös käyttää kahta kynttilää jotka myös lähettävät infrapunasäteilyä.


Avataan tiedosto <tt>/etc/cwiid/wminput/ir_ptr</tt> jossakin [[tekstieditori]]ssa.
Avataan tiedosto <tt>/etc/cwiid/wminput/ir_ptr</tt> jossakin [[tekstieditori]]ssa.

Nykyinen versio 21. joulukuuta 2009 kello 16.27

Nintendon Wii-peliohjain on bluetoothia ja infrapunaa käyttävä ohjain joka toimii hyvin myös Linuxin ohjainlaitteena esimerkiksi cwiid[1]-ohjelman avulla.

Cwiid:n asentaminen[muokkaa]

Cwiid löytyy useimpien jakeluiden paketinhallintajärjestelmä. Asenna ohjelmapaketit wminput, wmgui ja lswm (tai vastaavat hieman jakelusta riippuen). Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.

Asentamisen jälkeen tunnistetaan laite ja otetaan se käyttöön komennolla

lswm

ja painamalla Wii-ohjaimesta nappuloita 1 ja 2 samanaikaisesti. Tällöin Linux yrittää tunnistaa Wii-peliohjainta. Nyt ohjelman pitäisi antaa esimerkiksi seuraavankaltainen numerosarja:

00:19:FD:C0:25:73                                               

joka on ohjaimen laiteosoite. Tämä osoittaa että Bluetooth-yhteys ohjaimeen on luotu.

Jotta cwiid olisi käytössä on käyttöön ladattava moduuli uinput. Monesti se on jo valmiiksi ladattuna. Voit tarkistaa sen komennolla

lsmod | grep uinput

Jos komennon tulosteena on rivi muotoa

uinput 17408 0

on moduuli jo käytössä eikä sitä tarvitse ladata. Jos sen sijaan tulosteena on tyhjä rivi, on moduuli ladattava käsin. Se tapahtuu komennolla

modprobe uinput

Jos haluat laitteen pysyvästi käyttöön, lisää tiedostoon /etc/rc.local loppuun, ennen tekstiä exit 0 rivi

modprobe uinput

Näin ohjain on käytössä myös automaattisesti myöhemmillä käynnistyskerroilla.

Käyttö[muokkaa]

Kiihtyvyysanturien käyttö hiirenä[muokkaa]

Komennolla

wminput 00:19:FD:C0:25:73 

saat ohjaimen liikuttamaan hiiren kursoria (vaihda laitetunnus oman laitteesi tunnukseksi!)

Infrapunahiiri[muokkaa]

Käyttämällä esimerkiksi Wiin infrapunalähetinpalkkia tai kahta kynttilää tai kahta IR-lediä voit käyttää ohjainta kiihtyvyysanturihiirtä paremmin reagoivana ir-hiirenä. Infrapunaledien sijasta voit myös käyttää kahta kynttilää jotka myös lähettävät infrapunasäteilyä.

Avataan tiedosto /etc/cwiid/wminput/ir_ptr jossakin tekstieditorissa.

Muutetaan rivit

Plugin.ir_ptr.X	= ~ABS_X
Plugin.ir_ptr.Y	= ~ABS_Y

muotoon

Plugin.ir_ptr.X	= ABS_X
Plugin.ir_ptr.Y	= ABS_Y

Wiimoten infrapunahiirenä onnistuu nyt seuraavalla komennolla:

wminput -c ir_ptr 00:1F:32:95:EF:B0

Liitännäiset[muokkaa]

Ohjelman mukana tulee valmiita asetuksia joilla voidaan helposti muuttaa näppäinten tarkoituksia. Asetustiedostot sijaitsevat hakemistossa /etc/cwiid/wminput ja niitä otetaan käyttöön komennolla

wminput -c liitannaisennimi la:it:et:un:nu:ss

Supertuxkart[muokkaa]

Alla esimerkkiasettelu Supertuxkart-peliin. Asettelu ei käytä kiihtyvyysantureita vaan ristiohjainta. Itse pelissä täytyy näppäimet määrittää seuraaviksi:

ohjaus: nuolinäppäimet
wheelie: Oikea Shift
jump: -
rescue: Backspace
fire: Oikea Ctrl
look back: Oikea Alt

Luo kansioon /etc/cwiid/wminput tiedosto nimeltä supertuxkart ja tallenna sen sisältö seuraavaksi:

Wiimote.Up      = KEY_LEFT
Wiimote.Down    = KEY_RIGHT
Wiimote.Left    = KEY_DOWN
Wiimote.Right   = KEY_UP
Wiimote.A       = KEY_ENTER #valitse
Wiimote.B       = KEY_RIGHTALT #look back
Wiimote.Minus   = KEY_BACKSPACE #rescue
Wiimote.Plus    = KEY_SEMICOLON # jump
Wiimote.Home    = KEY_ESC #paluu
Wiimote.1       = KEY_RIGHTSHIFT #wheelie
Wiimote.2       = KEY_RIGHTCTRL #fire

Ota liitännäinen käyttöön ylläolevien ohjeiden mukaisesti. Huom! Pelatessa ohjainta pidetään poikittain!

Planet penguin racer[muokkaa]

Alla oleva asettelu käyttää sivuohjauksessa kiihtyvyysantureita. Pidä ohjainta poikittain.

Kiihdytys: nuoli ylös
Jarrutus: nuoli alas
Hyppy: 2
Pelastus: B
Temppu: ei näppäintä löydetty!

Luo hakemistoon /etc/cwiid/wminput tiedosto nimeltä ppracer ja tallenna sen sisältö seuraavaksi:

#planet penguin racer
include buttons
Plugin.acc.X = -ABS_Y
Plugin.acc.Y = -ABS_X
Wiimote.Up      = KEY_LEFT
Wiimote.Down    = KEY_RIGHT
Wiimote.Left    = KEY_DOWN #brake
Wiimote.Right   = KEY_UP #paddle
Wiimote.2       = KEY_E #jump
Wiimote.Home    = KEY_ESC
Wiimote.A       = KEY_ENTER
Wiimote.B       = KEY_R #reset
#the ones above this work, no trick-button..

Katso myös[muokkaa]

  1. Juttu Wii-ohjaimen käytöstä Linuxissa Ubuntu Suomen blogissa
  2. wminputin asetukset: abstrakraft.org/cwiid
  3. Ohjeita Ubuntulle Ubuntuforums.orgista
  4. Lazarukseen erikseen asennettavassa Bluetooth-komponenttipaketissa on esimerkkiohjelmia lähdekoodeineen Wii-peliohjaimen käyttämisestä Pascal-kielellä. Lazaruksen Bluetooth-komponenttipaketti löytyy Lazarus CCR-sivuilta ja ohjeet sen asentamisesta Lazarus Wikistä.