Muokataan sivua Wavefront OBJ

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{perustietoa|en:Wavefront .obj file}}
{{perustietoa}}
{{Tiedostomuodot
'''Wavefront OBJ''' eli OBJ on [[Wavefront Technologies]]in kehittämä tekstimuotoinen tiedosto, joka sisältää ohjeen mallinnetun kappaleen polygonien piirtämiseen.
| nimi          = Wavefront OBJ
MTL on materiaali (tekstuuri) kirjasto, joka sisältää tekstuuriohjeen mallinnetun kappaleen pinnoittamiseen. Tiedostoissa ei ole mitään tietoa kuinka malline valaistaan vaan ohjelmoijan on tehtävä se pelimoottorissa.
| logo          =
| logoteksti    =
| kehittäjä      = Wavefront Technologies
| säiliönmuoto  = teksti
| tiedostopääte  = .obj
| mediatyyppi    = model/obj
| koodekki      =
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| ohjelmoitu    =
| lisenssi      = [[Avoin standardi]]
| kotisivu      =
| avoinkoodi    =
}}
'''Wavefront OBJ''' eli .obj on [[Wavefront Technologies]]in kehittämä tekstimuotoinen 3D-tiedosto, joka sisältää ohjeen mallinnetun kappaleen polygonien piirtämiseen.  


Se sisältää kolmiulotteisen objektin, joka sisältää 3D-koordinaatit, tekstuurikartat, polygonipinnat ja muut objektitiedot. OBJ-tiedostot voivat myös tallentaa viittauksia yhteen tai useampaan .MTL-tiedostoon, jotka sisältävät objektin pintamateriaalia.
==Katso myös==
 
* [[g3dviewer]]
{{vinkki|MTL on materiaali (tekstuuri) kirjasto, joka sisältää tekstuuriohjeen mallinnetun kappaleen pinnoittamiseen. Tiedostoissa ei ole mitään tietoa kuinka malline valaistaan vaan ohjelmoijan on tehtävä se pelimoottorissa.}}
 
OBJ-muotoa pidetään universaalina 3D-mallimuotona, koska 3D-kuvanmuokkaussovellukset tukevat sitä laajalti. Muoto on yksinkertainen ja tekstipohjainen, mikä on yksi syy siihen, että monet ohjelmat käyttävät sitä. Yksinkertainen formaattirakenne voi kuitenkin johtaa myös valtaviin tiedostokokoihin, jos niihin tallennetaan suuria ja monimutkaisia 3D-objekteja.
 
OBJ-tiedostoon voi törmätä monin eri tavoin, esimerkiksi videopelissä, luotaessa visuaalisia tehosteita elokuvaan tai suunniteltaessa 3D-mallia todellisesta esineestä tai rakennuksesta. Koska OBJ 3D-muotoa tuetaan niin laajalti, monet käyttäjät vievät mallinsa OBJ-tiedostoina, kun he siirtävät niitä 3D-ohjelmasta toiseen tai kun he jakavat 3D-mallia työkaverin kanssa.
 
==Ohjelmia joilla voi katsella OBJ-tiedostoja==
* [[g3dviewer]] - 3D-mallien katselua.
 
==Ohjelmia jotka avaavat ja luovat OBJ-tiedostoja==
* [[Blender]]
* [[Blender]]
* [[UPBGE]]
* [[MeshLab]]
* [[GLC Player]]
* [[Blaze3D]]
==Pelimoottorit jotka käyttävät OBJ-tiedostoja==
* [[Unreal Engine]]
* [[OGRE]]
* [[Godot Engine]]
* [[Panda3D]]
==Katso myös==
* [[Suositellut ohjelmat]]


{{Kolmiulotteinen mallinnus}}
[[Luokka:Tiedostomuodot]]
[[Luokka: Tiedostomuodot]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)