Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
526 merkkiä lisätty ,  17. maaliskuuta 2022
p
malline
p (1.2 ja 2.0 erot)
p (malline)
 
(14 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Sdl_logo.png|200px|right]]
{{Perustietoa}}
'''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa (lähes) saumattomasti yhteen.
{{Kirjasto
| nimi          = SDL
| kuva          = [[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
| kuvateksti    =
| tekijä        =
| kehittäjä      =
| ensijulkaisu  =
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    =
| kirjasto      =
| lisenssi      = [[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]]
| kotisivu      = [https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]
| lähdekoodi    = [https://hg.libsdl.org/SDL/ hg.libsdl.org/SDL]
}}
'''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.


Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin (12.08.2013) 2.0 versio vapaammalla [[zlib]]-lisenssillä.
Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 julkaistu 2.0 versio vapaammalla [[zlib-lisenssi]]llä.


Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
Rivi 27: Rivi 44:


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
*[http://www.libsdl.org SDL:n kotisivu]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/sarja.php?tunnus=sdl2 Ohjelmointiputkan SDL2-opassarja]


===SDL-ohjelmointi===
===SDL-ohjelmointi===
Rivi 39: Rivi 56:
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng


[[Luokka:Kirjastot]]
{{OpenGL}}
{{Pelinteko}}
10 147

muokkausta

Navigointivalikko