Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
2 641 merkkiä lisätty ,  17. maaliskuuta 2022
p
malline
Ei muokkausyhteenvetoa
 
p (malline)
 
(37 välissä olevaa versiota 12 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Media:Esimerkki.ogg]]
{{Perustietoa}}
== Otsikkoteksti ==
{{Kirjasto
[http://www.example.com linkin otsikko][[linkki]]
| nimi          = SDL
----
| kuva          = [[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]]
| kuvateksti    =  
| tekijä        =  
| kehittäjä      =  
| ensijulkaisu  =  
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    =
| kirjasto      =
| lisenssi      = [[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]]
| kotisivu      = [https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org]
| lähdekoodi    = [https://hg.libsdl.org/SDL/ hg.libsdl.org/SDL]
}}
'''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.


----
Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven [[Steam]] peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu [[LGPL]]-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 julkaistu 2.0 versio vapaammalla [[zlib-lisenssi]]llä.


----
Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
--[[Käyttäjä:84.248.111.180|84.248.111.180]] 15. syyskuuta 2005 kello 14:02:53 (EEST)<nowiki>Lisää muotoilematon teksti tähän</nowiki><math>Lisää kaava tähän</math>[[Kuva:Esimerkki.jpg]][http://www.example.com linkin otsikko][[linkki]]'''Lihavoitu teksti'''''Kursivoitu teksti''[http://www.example.com linkin otsikko][http://www.example.com linkin otsikko]
 
== Asennus ==
SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2
 
1.2
*SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille
*SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
*SDL_net — Verkkotuki
*SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
*SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
 
2.0
 
*SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille
*SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
*SDL2_net — Verkkotuki
*SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
*SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
 
SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.
 
==Aiheesta muualla==
*[http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl1 Ohjelmointiputkan SDL-opassarja]
*[http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/sarja.php?tunnus=sdl2 Ohjelmointiputkan SDL2-opassarja]
 
===SDL-ohjelmointi===
* [http://www.ohjelmointiputka.net/ Ohjelmointiputkasta] löytyy myös lähinnä ohjelmoijille opas SDL:n [http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdlasennus asentamiseen]
* [http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=sdl_gl_1 SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö] -opas Ohjelmointiputkassa
* [http://www.parallelrealities.co.uk/2011/09/basic-game-tutorial-1-opening-window.html Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas]
* [http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index SDL-peliohjelmoinnin opas] (käsittelee myös [[OpenGL]]:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa)
* [http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/index.php Beginning Game Programming]
* [http://www.sdltutorials.com SDL tutorials] - SDL tutorialisin peliohjelmointiopas
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng
 
{{OpenGL}}
{{Pelinteko}}
10 147

muokkausta

Navigointivalikko