Ero sivun ”Pygame” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
418 merkkiä lisätty ,  17. maaliskuuta 2022
p
ei muokkausyhteenvetoa
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(4 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}}
{{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}}
{{ Ohjelma  
{{Ohjelma
| nimi=pygame
| nimi           = pygame
| kuva=[[Tiedosto:pyGame-logo.png|48px]]  
| logo          = [[Tiedosto:pyGame-logo.png|200px]]  
| kuvateksti=  
| kuva          =
| käyttöliittymä=[[Python]]
| kuvateksti     =
| lisenssi=[[GPL]]
| tekijä        = Pete Shinners
| kotisivu=[http://www.pygame.org www.pygame.org]
| kehittäjä      = yhteisö
| moottori      =
| ensijulkaisu  = ? / 2000
| vakaaversio    = 2.1.2
| vakaapvm      = 27. joulukuuta 2021
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    = [[C]], [[Python]]
| käyttöliittymä = [[SDL]]
| lisenssi       = [[LGPL]]
| kotisivu       = [https://www.pygame.org www.pygame.org]
| lähdekoodi    = [https://github.com/pygame/ github.com/pygame/]
}}
}}
 
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- ja 3D-pelejä.  
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- tai 3D-pelejä.  


Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. [[GooeyPy]], [[Directicus]], [[Livewires]], [[PygLibs]] ja [[Phil's pyGame Utilities]].
Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. [[GooeyPy]], [[Directicus]], [[Livewires]], [[PygLibs]] ja [[Phil's pyGame Utilities]].
Rivi 19: Rivi 29:
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.  
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi [[Gedit]] ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.  


<source lang="Python">
<syntaxhighlight lang="python">
#!/usr/bin/env python
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
# -*- coding: utf-8 -*-
Rivi 66: Rivi 76:
             pygame.quit()
             pygame.quit()
             sys.exit()
             sys.exit()
</source>
</syntaxhighlight>


Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti [[Komentorivi|komentoriviltä]].
Rivi 80: Rivi 90:
* [http://www.petercollingridge.co.uk/pygame-3d-graphics-tutorial pyGame 3D grafiikka tutoriaali]
* [http://www.petercollingridge.co.uk/pygame-3d-graphics-tutorial pyGame 3D grafiikka tutoriaali]


{{Pelinteko}}
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
10 147

muokkausta

Navigointivalikko