Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p
pientä viilailua
p (fixailua)
p (pientä viilailua)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Mari0portal.png|300px|thumb||Kaksiulotteinen peli - Mari0, joka on teteutettu Löve 2D-pelimoottorilla.]]
[[Kuva:Mari0portal.png|300px|thumb||Esimerkki kaksiulotteisesta pelist Mari0. Peli on teteutettu [[Lua]]-skripti kieltä osaavalla Löve 2D-pelimoottorilla.]]
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!  
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!  


==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?==
==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?==
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb||Isometrinen peli - Unknown Horizons]]
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb||Esimerkki isometrisestä pelistä - Unknown Horizons]]
Aluksi vaikeahko, mutta tämän sivun on tarkoitus helpottaa sitä.
Aluksi vaikeahko, mutta tämän sivun on tarkoitus helpottaa sitä.


Rivi 26: Rivi 26:


===Java===
===Java===
[[Kuva:simple-Java-engine.png|300px|thumb||Kolmiulotteinen Javalla ja LWJGL2-kirjastolla toteutettu yksinkertainen pelimoottori.]]
[[Kuva:simple-Java-engine.png|300px|thumb||Kolmiulotteinen Javalla ja LWJGL2-kirjastolla toteutettu yksinkertainen esimerkki pelimoottori.]]
[[Java]] on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston MOOC-verkkokurssilla [http://mooc.fi] tai Youtubesta löytyvillä opetusvideoilla.
[[Java]] on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston MOOC-verkkokurssilla [http://mooc.fi] tai Youtubesta löytyvillä opetusvideoilla.


Rivi 64: Rivi 64:


==Mikä on 3D-peli?==
==Mikä on 3D-peli?==
[[Kuva:Tremulous - human base goons.jpg|250px|thumb|Kolmiulotteinen peli.]]
[[Kuva:Tremulous - human base goons.jpg|250px|thumb|Esimerkki kolmiulotteisesta Tremulous pelistä.]]
3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena.  
3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena.  


10 147

muokkausta

Navigointivalikko