Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p
fixailua
p (mallinnus ja grafiikka)
p (fixailua)
Rivi 36: Rivi 36:


===Mono===
===Mono===
[[Mono]] on avoimen lähdekoodin toteutus Microsoftin kehittämästä .NET-arkkitehtuurista. Sitä käytetään nykyään enemmän suljetun lähdekoodin peleissä. Esimerkiksi Unity Technologiesin kehittämä monialustainen pelimoottori [[Unity 3D]] käyttää Monoa monissa Linux-pelien toteutuksissaan. [[Richard Stallman]] ja [[Free Software Foundation]] ovat useita kertoja varoitelleet Monon käytön olevan vaarallista Microsoftin hakemien patenttien vuoksi. Free Software Foundation suosittelee ettei vapaata ohjelmistoa rakenneta Monon tai C#:n varaan. Huomattuja ongelmia  Monolla ja Unity 3D:llä tehdyissä peleissä on myös miten muistia käsitellään (memory limit 3.5gb). Unity3D on vain 32-bittinen ja se voi vain käyttää 3.5gt muistia. Tähän on tulossa kuitenkin muutos, sillä Unity 3D:stä on kehitteillä Linuxille natiivi versio, josta on jo saatavana kehitysversio.
[[Mono]] on avoimen lähdekoodin toteutus Microsoftin kehittämästä .NET-arkkitehtuurista. Sitä käytetään nykyään enemmän suljetun lähdekoodin peleissä. Esimerkiksi Unity Technologiesin kehittämä monialustainen pelimoottori [[Unity 3D]] käyttää Monoa monissa Linux-pelien toteutuksissaan. [[Richard Stallman]] ja [[Free Software Foundation]] ovat useita kertoja varoitelleet Monon käytön olevan vaarallista Microsoftin hakemien patenttien vuoksi. Free Software Foundation suosittelee ettei vapaata ohjelmistoa rakenneta Monon tai C#:n varaan. Huomattuja ongelmia  Monolla ja Unity 3D:llä tehdyissä peleissä on myös miten muistia käsitellään (memory limit 3.5gb).  


==Mikä on 2D-peli?==
==Mikä on 2D-peli?==
10 147

muokkausta

Navigointivalikko