Muokataan sivua Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Mari0portal.png|300px|thumb||Esimerkki kaksiulotteisesta pelistä nimeltä Mari0. Peli on toteutettu [[Lua]]-skripti kieltä osaavalla Löve 2D-pelimoottorilla.]]
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!  
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!  


==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?==
==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?==
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb||Esimerkki isometrisestä pelistä - Unknown Horizons]]
Tiedon etsiminen voi aluksi tuntua vaikealta, mutta tämän sivun on tarkoitus olisi helpottaa sen löytämistä.
Tiedon etsiminen voi aluksi tuntua vaikealta, mutta tämän sivun on tarkoitus olisi helpottaa sen löytämistä.


Rivi 50: Rivi 52:
==Mikä on 2D-peli?==
==Mikä on 2D-peli?==
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana pikseleita kuvasta muuttamalla. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu edestä tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat mm. [[Mari0]], joka kuvaa edestä päin kuvattua kaksiulotteista laatoista koostuvaa peliä tai [[The Mana World]], jonka kuvakulma on kuvattu ylhäältä. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi [[Unknown Horizons]]. Poikkeuksia tästä on myös esimerkiksi [http://store.steampowered.com/app/224760/FEZ/ FEZ], jossa liikutaan kaksiulotteisilla tasoilla ja ympäristöä voi kääntää kolmiulotteisesti. Pelit koostuvat pääosin laatoista, joita voi olla erikokoisia ja muotoisia.
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana pikseleita kuvasta muuttamalla. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu edestä tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat mm. [[Mari0]], joka kuvaa edestä päin kuvattua kaksiulotteista laatoista koostuvaa peliä tai [[The Mana World]], jonka kuvakulma on kuvattu ylhäältä. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi [[Unknown Horizons]]. Poikkeuksia tästä on myös esimerkiksi [http://store.steampowered.com/app/224760/FEZ/ FEZ], jossa liikutaan kaksiulotteisilla tasoilla ja ympäristöä voi kääntää kolmiulotteisesti. Pelit koostuvat pääosin laatoista, joita voi olla erikokoisia ja muotoisia.
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb|Right|Esimerkki isometrisestä pelistä - Unknown Horizons]]
[[Kuva:Mari0portal.png|300px|thumb|Left|Esimerkki kaksiulotteisesta pelistä nimeltä Mari0. Peli on toteutettu [[Lua]]-skripti kieltä osaavalla Löve 2D-pelimoottorilla.]]


===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja===
===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja===
* [[Solar2D]] on avoimen lähdekoodin [[Lua]]-pohjainen 2D-pelimoottori.
[[Kuva:Alchera.png|250px|thumb|Mokoi Gaming Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.]]
* [[Corona]] on avoimen lähdekoodin [[Lua]]-pohjainen 2D-pelimoottori.
* [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori.
* [[Godot Engine]] on 2D- ja 3D-pelimoottori.
* [[Mokoi Gaming Alchera]] [http://sourceforge.net/projects/mokoi/] on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot.  
* [[Mokoi Gaming Alchera]] [http://sourceforge.net/projects/mokoi/] on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot.  
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tällä sivulla käytetyt mallineet: