Ero sivun ”Peliohjelmointi” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(Newton Game Dynamics)
Rivi 32: Rivi 32:
 
* [[Chipmunk Physics]] [http://chipmunk-physics.net/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä.
 
* [[Chipmunk Physics]] [http://chipmunk-physics.net/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä.
 
* [[Bullet]] [http://bulletphysics.org/wordpress/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä.
 
* [[Bullet]] [http://bulletphysics.org/wordpress/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä.
 +
* [[Newton Game Dynamics]] [http://newtondynamics.com/forum/newton.php] on fysiikkamoottori.
  
 
===Kehitysympäristöt===
 
===Kehitysympäristöt===

Versio 25. marraskuuta 2012 kello 16.44

Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi mallinnustaitoa ja kuvankäsittelytaitoa sekä äänen tuottamistaitoa, sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.

Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.

Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta Pelit kehitysvaiheessa. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisöstä SourceForge.net, jonka kotisivulta löytyy monenlaisia projekteja.

Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua Lokalisointiin eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.


Työkaluja

Pelikehitystyökaluja

Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.
  • Syntensity on avoimen lähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
  • GameEditor on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.
  • Mokoi Gaminin Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu, joka sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot.

Pelisuunnittelu

2D Pelimoottorit

  • FIFE [1] on joustava pelimoottori, joka tukee erilaisia isometrisesti kuvattuja 2D-pelejä. Se on kirjoitettu C++ ja Python kielellä.

3D Pelimoottorit

  • OGRE on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
  • Crystal Space
  • Irrlicht Engine on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
  • Lightfeather 3D

Fysiikkamoottorit ja kirjastot

Kehitysympäristöt

  • Code::Blocks on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää wxWidgetsiä.
  • Pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointi moduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot.

Suomenkielistä kirjallisuutta

  • Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
  • Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)

Katso myös

Aiheesta muualla