Ero sivun ”Peliohjelmointi” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (pygame)
p (Ak: Muutettu ohjauksen kohdesivua: ennen Portaali: Peliohjelmointi Linuxilla, nyt Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla)
Merkkaus: Ohjauksen kohde muutettu
 
(15 välissä olevaa versiota 5 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|mallinnustaitoa]] ja [[Kuvankäsittely|kuvankäsittelytaitoa]] sekä [[Digitaalinen äänitystyöasema|äänen tuottamistaitoa]], sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.
#ohjaus [[Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla]]
 
Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.
 
Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa]]. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi [[Avoin lähdekoodi|avoimen lähdekoodin]] ohjelmistokehittäjien yhteisöstä [[wikipedia:fi:SourceForge.net|SourceForge.net]], jonka [http://sourceforge.net/ kotisivulta] löytyy monenlaisia projekteja.
 
Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua [[Lokalisointi|Lokalisointiin]] eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.
 
 
==Työkaluja==
===Pelikehitystyökaluja===
* [[Syntensity]] on avoimenlähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
 
===Pelisuunnittelu===
* [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin 2- ja 3D pelisuunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma lapsille ja aikuisille.
 
===2D Pelimoottorit===
*[[FIFE]] [http://www.fifengine.de/]
 
===3D Pelimoottorit===
* [[OGRE]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
* [[Crystal Space]]
* [[Irrlicht Engine]]
* [[Lightfeather 3D]]
 
===Fysiikkamoottorit===
* [[Open Dynamics Engine]] [http://ode.org/] on avoimen lähdekoodin fysiikkamoottori.
 
===Kehitysympäristöt===
* [[Code::Blocks]] on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää [[wikipedia:en:wxWidget|wxWidgetsiä]].
* [[Pygame]] on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointi moduuli. Se sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot.
 
==Suomenkielistä kirjallisuutta==
* Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
* Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)
 
==Katso myös==
* [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa -luokka]]
* [[:Luokka:Pelikehitys|Pelikehitys-luokka]]
* [[:Luokka:Pelimoottorit|Pelimoottorit-luokka]]
* [[SDL]] on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin.
* [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|Mallinnus]]
 
==Aiheesta muualla==
* [http://pelitieto.net/ Pelitieto.net] - Pelien peruskurssi
* [http://www.cs.helsinki.fi/u/paakki/semis08.html Avoin ohjelmistokehitys] - seminaari (hyviä pdf-tiedostoja aiheesta)
* [http://sourceforge.net sourceforge.net] joka on maailman suurin  avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisö.
 
[[Luokka: Pelikehitys]]

Nykyinen versio 18. marraskuuta 2020 kello 10.23