Muokataan sivua Peliohjelmointi

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
#ohjaus [[Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla]]
Visuaalisten pelien tuottamiseen tarvitaan yleensä ohjelmointitaidon lisäksi [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|mallinnustaitoa]] ja [[Kuvankäsittely|kuvankäsittelytaitoa]] sekä [[Digitaalinen äänitystyöasema|äänen tuottamistaitoa]], sekä unohtamatta hyvää suunnittelua.
 
Tällä sivulla käsitellään avoimella lähdekoodilla saatavien pelikehitys työkalujen soveltuvuutta pelien kehitykseen, sekä listattu pelikehitystyökaluja. Yksi tapa on osallistua pelikehitykseen niin on liittyä johonkin valmiiseen peli-projektiin.
 
Kehitysvaiheessa olevia pelejä löytyy luokasta [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa]]. Jos täältä ei löytynyt niin katsoa voi myös esimerkiksi [[Avoin lähdekoodi|avoimen lähdekoodin]] ohjelmistokehittäjien yhteisöstä [[wikipedia:fi:SourceForge.net|SourceForge.net]], jonka [http://sourceforge.net/ kotisivulta] löytyy monenlaisia projekteja.
 
Eräs tapa on osallistua Linux pelikehitykseen on osallistua [[Lokalisointi|Lokalisointiin]] eli kotoistamiseen, joka tarkoittaa sovelluksien ja pelien kielellistä kääntämistä. Aika monilla pelien kotisivuilla tarvitaan kääntäjiä. Pelien kotisivuilla on yleensä selvät ohjeet miten kääntäminen tapahtuu. Osa kääntämisestä tapahtuu po-tiedostojen ja/tai wiki-sivujen avulla. Kysyä voi pelien foorumeilta.
 
 
==Työkaluja==
===Pelikehitystyökaluja===
* [[Syntensity]] on avoimen lähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
* [http://game-editor.com GameEditor] on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.
* [http://sourceforge.net/projects/mokoi/ Mokoi Gamin] on graafinen 2D-pelikehitystyökalu, joka sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot.
 
===Pelisuunnittelu===
* [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin 2- ja 3D pelisuunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma lapsille ja aikuisille.
 
===2D Pelimoottorit===
*[[FIFE]] [http://www.fifengine.de/]
 
===3D Pelimoottorit===
* [[OGRE]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyjä 3D-grafiikkaa OpenGL avulla.
* [[Crystal Space]]
* [[Irrlicht Engine]]
* [[Lightfeather 3D]]
 
===Fysiikkamoottorit ja kirjastot===
* [[Spring]] on 3D-fysiikkamoottori.
* [[Open Dynamics Engine]] [http://ode.org/] on avoimen lähdekoodin fysiikkakirjasto.
* [[Chipmunk Physics]] [http://chipmunk-physics.net/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä.
* [[Bullet]] [http://bulletphysics.org/wordpress/] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä.
 
===Kehitysympäristöt===
* [[Code::Blocks]] on avoimen lähdekoodin IDE integroitu C/C++ kehitysympäristö, joka käyttää [[wikipedia:en:wxWidgets|wxWidgetsiä]].
* [[Pygame]] on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointi moduuli. Se sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot.
 
==Suomenkielistä kirjallisuutta==
* Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
* Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)
 
==Katso myös==
* [[:Luokka:Peli-kehitysvaihe|Pelit kehitysvaiheessa -luokka]]
* [[:Luokka:Pelikehitys|Pelikehitys-luokka]]
* [[:Luokka:Pelimoottorit|Pelimoottorit-luokka]]
* [[SDL]] on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin.
* [[CAD-ohjelmat#Mallinnus|Mallinnus]]
 
==Aiheesta muualla==
* [http://pelitieto.net/ Pelitieto.net] - Pelien peruskurssi
* [http://www.cs.helsinki.fi/u/paakki/semis08.html Avoin ohjelmistokehitys] - seminaari (hyviä pdf-tiedostoja aiheesta)
* [http://sourceforge.net sourceforge.net] joka on maailman suurin  avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisö.
 
[[Luokka: Pelikehitys]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)