Ero sivun ”OGRE” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
493 merkkiä lisätty ,  16. tammikuuta 2019
p
lähdekoodi
(OGRE)
 
p (lähdekoodi)
(7 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{ Ohjelma  
{{ Ohjelma  
| nimi=OGRE
| nimi=OGRE
| kuva=  
| kuva=[[Kuva:Ogre-logo.png|200px]]
| kuvateksti=  
| kuvateksti=  
| lisenssi=[[MIT]]
| lisenssi=[[MIT]]
| käyttöliittymä=
| käyttöliittymä=
| kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org]   
| kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org]   
| lahdekoodi=[https://github.com/OGRECave/ogre github.com/OGRECave/ogre]
}}
}}
OGRE on avoimen lähdekoodin 3D-moottori eli 3D SDK -ohjelmistokehys, joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto (grafiikkakirjasto) kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason (OpenGL) grafiikan tuottamiseen. Eli se tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. Ohjelmistokehys on saatavissa Windowsille ja Linuxille.
[[Kuva:OGRE-screenshot.png|thumb|300px|Kuvakaappaus virallisesta OGRE Demo -paketista 1600*1200-tarkkuudella OpenGL-renderöinnillä.]]


==Katso myös==
'''OGRE''' on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori, joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason [[OpenGL]]-grafiikan tuottamiseen, eli tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. OGRE on saatavilla Windowsille ja Linuxille.
* [[Pelikehitys]]


OGRE ei yksin riitä pelin kehitykseen, vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja.
==Lisätyökalut==
<tt>blender-orgexml</tt> on ohjelma, jolla voidaan tuoda [[Blender|Blenderillä]] mallinnettua materiaalia OGRElle.
{{Malline:Pelinteko}}
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
10 147

muokkausta

Navigointivalikko