Ero sivun ”OGRE” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
30 merkkiä poistettu ,  2. joulukuuta 2013
p
kh
p (kuvakaappaus)
p (kh)
Rivi 7: Rivi 7:
| kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org]   
| kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org]   
}}
}}
[[Kuva:OGRE-screenshot.png|thumb|300px|Kuvakaappaus virallisesta OGRE Demo paketista 1600*1200 OpenGL renderöinti tarkkuudella.]]
[[Kuva:OGRE-screenshot.png|thumb|300px|Kuvakaappaus virallisesta OGRE Demo -paketista 1600*1200-tarkkuudella OpenGL-renderöinnillä.]]


'''OGRE''' on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori (SDK -ohjelmistokehys), joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason [[OpenGL]] grafiikan tuottamiseen. Eli se tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. Ohjelmistokehys on saatavissa Windowsille ja Linuxille.
'''OGRE''' on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori, joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason [[OpenGL]]-grafiikan tuottamiseen, eli tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. OGRE on saatavilla Windowsille ja Linuxille.


Ogre ei yksin riitä pelin kehitykseen vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja.
OGRE ei yksin riitä pelin kehitykseen, vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja.


==Lisätyökalut==
==Lisätyökalut==
<tt>blender-orgexml</tt> on ohjelma jolla voidaan tuoda [[Blender|Blenderillä]] mallinnettua materiaalia Ogrelle.
<tt>blender-orgexml</tt> on ohjelma, jolla voidaan tuoda [[Blender|Blenderillä]] mallinnettua materiaalia OGRElle.


==Katso myös==
==Katso myös==

Navigointivalikko