Ero sivun ”Material Maker” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
1 225 merkkiä lisätty ,  14. maaliskuuta 2022
p
päivitystä
p (Flatpak)
p (päivitystä)
 
(Yhtä välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Ohjelma
{{Ohjelma
| nimi=Material Maker
| nimi           = Material Maker
| kuva=[[Kuva:MaterialMaker.png|300px]]
| logo          =
| kuvateksti=
| kuva           = [[Tiedosto:MaterialMaker.png|300px]]
| käyttöliittymä=[[GTK]]
| kuvateksti     =
| lisenssi=[[MIT]]
| tekijä        =
| kotisivu=[https://www.materialmaker.org/ materialmaker.org] [https://rodzilla.itch.io/material-maker rodzilla.itch.io/material-maker]  
| kehittäjä      = Rodz Labs
| lähdekoodi=[https://github.com/RodZill4/godot-procedural-textures github.com/RodZill4/godot-procedural-textures]
| moottori      =
| ensijulkaisu  =
| vakaaversio    =
| vakaapvm      =
| kehitysversio  =
| kehityspvm    =
| ohjelmoitu    =  
| käyttöliittymä = [[GTK]]
| lisenssi       = [[MIT]]
| kotisivu       = <li>[https://www.materialmaker.org/ materialmaker.org]</li><li>[https://rodzilla.itch.io/material-maker rodzilla.itch.io/material-maker]</li>
| lähdekoodi     = [https://github.com/RodZill4/godot-procedural-textures github.com/RodZill4/godot-procedural-textures]
}}
}}
'''Material Maker''' on avoimen lähdekoodin prosessuaalinen [[Wikipedia:fi:Fysiikkaperusteinen_renderöinti|PBR]] (Physically Based Rendering) tekstuurien luontityökalu, joka perustuu [[Godot]]-pelimoottoriin.


'''Material Maker''' on avoimen lähdekoodin prosessuaalinen tekstuurien luontityökalu, joka perustuu [[Godot]]-moottoriin. Sen avulla voi muokata kaaviossa olevia solmuja helposti. Sen avulla voit opetella erilaisten varjostimien kehittämistä. Material Maker voidaan ladata myös Godot Engine -sovelluksesta, jolloin se luo suoraan tilamateriaalin, joka on käyttövalmis Godot-pelissäsi. Itsenäinen julkaisu vie sen sijaan sarjan PNG-kuvioita käytettäväksi missä tahansa moottorissa tai sovelluksessa, jota haluat käyttää.
Materiaalit määritellään graafeiksi, joiden solmut luovat tai muuntavat tekstuureja. Ne voidaan viedä lopuksi esimerkiksi [[Godot]]-, [[Unity]]- ja [[Unreal Engine|Unreal]]-pelimoottoreille.
 
Käytettävissä on yli 200 solmua ja uusia solmuja voidaan luoda yhdistämällä ja ryhmittelemällä olemassa olevia solmuja tai kuvaamalla niitä [[GLSL]]:llä.
 
{{vinkki|Julkaisusta 0.94 alkaen Material Makeria voi käyttää myös PBR-materiaalien maalaamiseen 3D-malleihin. Siveltimet kuvataan myös kuvaajina käyttäen samoja solmuja kuin PBR-materiaalit, sekä muutamia maalausta varten tarkoitettuja suodattimia ja muunnoksia, jotka riippuvat mesh-geometriasta.}}
 
Verkkosivustolta voi selata yhteisön luomia materiaaleja ja siveltimiä ja avata ne Material Makerissa, sekä jakaa omia materiaaleja ja siveltimiä.
 
Jos et ole vielä käyttänyt Material Makeria, kannattaa katsoa tämä opetusohjelma: https://www.youtube.com/watch?v=mSuyrsJSZ_o
 
Material Maker voidaan ladata, myös [[Godot Engine]] -sovelluksesta, jolloin se luo suoraan tilamateriaalin, joka on käyttövalmis Godot-pelissäsi. Itsenäinen julkaisu vie sen sijaan sarjan PNG-kuvioita käytettäväksi missä tahansa moottorissa tai sovelluksessa, jota haluat käyttää.


Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat [[GLSL]]-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta.  
Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat [[GLSL]]-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta.  
Rivi 37: Rivi 58:
* [[Blender]]
* [[Blender]]


{{Pelinteko}}
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]]
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]]
10 147

muokkausta

Navigointivalikko