Ero sivun ”Lua” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
2 454 merkkiä lisätty ,  24. maaliskuuta 2022
p
ei muokkausyhteenvetoa
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(16 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa}}
{{Perustietoa}}
{{Ohjelmointikieli
| nimi            = Lua
| logo            = [[Tiedosto:Lua-Logo.svg|150px]]
| paradigma      = proseduaalinen, funktionaalinen, oliopohjainen
| tyypitys        = heikko, dynaaminen
| suoritusmalli  = tulkattava, käännettävä
| muistinhallinta = [[wikipedia:fi:Automaattinen_roskienkeräys|automaattinen]]
| tekijä          =
| kehittäjä      = Roberto Ierusalimschy, Waldemar Celes, Luiz Henrique de Figueiredo
| moottori        =
| ensijulkaisu    = 1993
| vakaaversio    = 5.4.4
| vakaapvm        = 26. tammikuuta 2022 [https://www.lua.org/versions.html#5.4]
| kehitysversio  =
| kehityspvm      =
| ohjelmoitu      =
| käyttöliittymä  =
| tyyppi          = ohjelmointikieli, kehitystyökalut
| lisenssi        = [[MIT]]
| kotisivu        = [https://www.lua.org/ lua.org]
| lähdekoodi      = [https://www.lua.org/ftp/ lua.org/ftp/]
}}
'''Lua''' on proseduaalinen ja olio-pohjainen skriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi myös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä [[C]]-funktiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten [[Python]] Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten [[VLC]]:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa.


'''Lua''' on proseduaalinen ja olio-pohjainen scriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi muös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä C-functiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten [[Python]] Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten [[VLC]]:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa.
Esimerkki Linuxille sovitetusta Lua-virtuaalikoneesta [[C++]]-kielellä toteutettuna. Luodaan seuraavanlainen ohjelma.
<syntaxhighlight lang="c">
extern "C"
{
#include <lua5.2/lua.h>
#include <lua5.2/lauxlib.h>
#include <lua5.2/lualib.h>
#include <stdlib.h>            /* For function exit() */
#include <stdio.h>            /* For input/output */
#include <string.h>
}
 
// Aliohjelma virhetilanteen tulostamista varten
void bail(lua_State *L, const char *msg){
fprintf(stderr, "\nFATAL ERROR:\n  %s: %s\n\n",
msg, lua_tostring(L, -1));
exit(1);
}
 
int main(void)
{
// Luodaan LUA-virtuaalikone.
lua_State *L;
L = luaL_newstate();
 
// Otetaan LUA:n kirjastot käyttöön.
luaL_openlibs(L);
 
// Ladataan skipti1.lua käyttöön, mutta ei suoriteta sitä
if (luaL_loadfile(L, "scripti1.lua"))
  // Virhe jos tiedostoa ei voi lukea
  bail(L, "luaL_loadfile() failed");
 
// Suorita skipti1.lua
if (lua_pcall(L, 0, 0, 0))
  // Virhe jos tiedoston sisällössä on virhe
  bail(L, "lua_pcall() failed");
lua_getglobal(L, "tellme");      /* Mikä funktio suoritetaan*/
 
    if (lua_pcall(L, 0, 0, 0))    /* Suoritetaan funktio*/
  bail(L, "lua_pcall() failed"); /* Virhe jos lua tiedostossa on virhe.*/
   
lua_close(L);
return 0;
}
</syntaxhighlight>
 
Skripti1.lua sisältö voisi olla esimerkiksi tällainen.
<syntaxhighlight lang="lua">
function tellme()
io.write("Tämä tuloste luetaan Lua tellme-funktion kautta.\n")
end
</syntaxhighlight>
 
Tiedosto <tt>ohjelma.cpp</tt> voidaan kääntää Linuxilla seuraavasti:
g++ ohjelma.cpp -o ohjelma


==Katso myös==
==Katso myös==
Rivi 7: Rivi 89:


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [http://www.lua.org/ Ohjelman kotisivu]
* [http://yaamboo.com/suomipelit/artikkeli.php?id=52 Suomipelit - LUA:n alkeet]
* [http://yaamboo.com/suomipelit/artikkeli.php?id=52 Suomipelit - LUA:n alkeet]


{{Pelinteko}}
{{Ohjelmointikielet}}
[[Luokka:Kehitystyökalut]]
[[Luokka:Kehitystyökalut]]
10 147

muokkausta

Navigointivalikko