Ero sivun ”Lua” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (c -> k)
p (malline)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa}}
{{Perustietoa}}
 
{{Ohjelmointikieli
| nimi=Lua
| paradigma=proseduaalinen, funktionaalinen, oliopohjainen
| tyypitys=heikko, dynaaminen
| suoritusmalli=tulkattava
| muistinhallinta=automaatinen
| vakaaversio=5.4
| päivämäärä=[https://www.lua.org/versions.html#5.4 29. kesäkuuta 2020]
| kotisivu=[https://www.lua.org/ lua.org]
| lähdekoodi=[https://www.lua.org/ftp/ lua.org/ftp/]
}}
'''Lua''' on proseduaalinen ja olio-pohjainen skriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi myös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä C-functiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten [[Python]] Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten [[VLC]]:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa.
'''Lua''' on proseduaalinen ja olio-pohjainen skriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi myös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä C-functiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten [[Python]] Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten [[VLC]]:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa.


Rivi 68: Rivi 78:


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [http://www.lua.org/ Ohjelman kotisivu]
* [http://yaamboo.com/suomipelit/artikkeli.php?id=52 Suomipelit - LUA:n alkeet]
* [http://yaamboo.com/suomipelit/artikkeli.php?id=52 Suomipelit - LUA:n alkeet]


[[Luokka:Kehitystyökalut]]
[[Luokka:Kehitystyökalut]]

Versio 8. joulukuuta 2020 kello 21.06

Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
Lua
Paradigma proseduaalinen, funktionaalinen, oliopohjainen
Tyypitys heikko, dynaaminen
Suoritusmalli tulkattava
Muistinhallinta automaatinen
Vakaa versio 5.4
Kotisivu lua.org
Lähdekoodi lua.org/ftp/

Lua on proseduaalinen ja olio-pohjainen skriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi myös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä C-functiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten Python Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten VLC:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa.

Esimerkki Linuxille sovitetusta Lua-virtuaalikoneesta C++-kielellä toteutettuna. Luodaan seuraavanlainen ohjelma.

extern "C"
{
#include <lua5.2/lua.h>
#include <lua5.2/lauxlib.h>
#include <lua5.2/lualib.h>
#include <stdlib.h>            /* For function exit() */
#include <stdio.h>             /* For input/output */
#include <string.h>
}

// Aliohjelma virhetilanteen tulostamista varten
void bail(lua_State *L, const char *msg){
	fprintf(stderr, "\nFATAL ERROR:\n  %s: %s\n\n",
		msg, lua_tostring(L, -1));
	exit(1);
}

int main(void)
{
// Luodaan LUA-virtuaalikone.
	
	lua_State *L;
	
	L = luaL_newstate();

// Otetaan LUA:n kirjastot käyttöön.
	
	luaL_openlibs(L);

	// Ladataan skipti1.lua käyttöön, mutta ei suoriteta sitä
	if (luaL_loadfile(L, "scripti1.lua"))
	   // Virhe jos tiedostoa ei voi lukea
	   bail(L, "luaL_loadfile() failed");

	// Suorita skipti1.lua
	if (lua_pcall(L, 0, 0, 0))
	   // Virhe jos tiedoston sisällössä on virhe
	   bail(L, "lua_pcall() failed");
	
	lua_getglobal(L, "tellme");                 /* Mikä funktio suoritetaan */

    	if (lua_pcall(L, 0, 0, 0))                  /* Suoritetaan funktio */
	   bail(L, "lua_pcall() failed");          /* Virhe jos lua tiedostossa on virhe. */
    	
	lua_close(L);
	return 0;
}

Skripti1.lua sisältö voisi olla esimerkiksi tällainen.

function tellme()
	io.write("Tämä tuloste luetaan Lua tellme-funktion kautta.\n")
end

Tiedosto ohjelma.cpp voidaan kääntää Linuxilla seuraavasti:

g++ ohjelma.cpp -o ohjelma

Katso myös

  • Löve on Lua-scriptikieltä käyttävä pelimoottori.

Aiheesta muualla