Ero sivun ”Konekieli” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
69 merkkiä poistettu ,  4. helmikuuta 2019
p
wikilinkki löytyy jo mallineesta.
p (typoja ym.)
p (wikilinkki löytyy jo mallineesta.)
 
(Yhtä välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{perustietoa}}
{{perustietoa}}
*[[wikipedia:fi:Konekieli|Konekieli-artikkeli Wikipediassa.]]
Jotta tietokone voisi ajaa ohjelman, ohjelma on muutettava ohjelmoijalle helpommin ymmärrettävästä [[lähdekoodi]]muodosta [[wikipedia:fi:Suoritin|suorittimen]] (CPU) ymmärtämään muotoon, ''konekieliseksi''. Ohjelma voidaan kääntää joko etukäteen [[kääntäminen|kääntäjä]]llä (yleensä [[GCC]]) tai ''tulkilla'' [[skripti]]ä ajettaessa. [[Perl]] ja [[Java]] ovat erikoistapauksia: Perl-koodi käänetään yleensä kokonaan juuri ennen ohjelman ajamista, Java taas käännetään konearkitehtuurista riippumattomaksi tavukoodiksi, jota on nopeampi kääntää varsinaiseksi konekieliseksi koodiksi.
 
Jotta tietokone voisi ajaa ohjelman, ohjelma on muutettava ohjelmoijalle helpommin ymmärrettävästä [[lähdekoodi]]muodosta [[wikipedia:fi:Suoritin|keskusprosessori]]n (CPU) ymmärtämään muotoon, ''konekieliseksi''. Ohjelma voidaan kääntää joko etukäteen [[kääntäminen|kääntäjä]]llä (yleensä [[GCC]]) tai ''tulkilla'' [[skripti]]ä ajettaessa. [[Perl]] ja [[Java]] ovat erikoistapauksia: Perl-koodi käänetään yleensä kokonaan juuri ennen ohjelman ajamista, Java taas käännetään konearkitehtuurista riippumattomaksi tavukoodiksi, jota on nopeampi kääntää varsinaiseksi konekieliseksi koodiksi.


Kun koneet olivat hitaampia ja kääntäjät vähemmän kehittyneitä oli suhteellisen tavallista koodata ohjelmien nopeudeltaan kriittiset osat "symbolisella konekielellä" eli assemblerillä, jolla käsky käskyltä määriteltiin ohjelman konekielinen muoto. Nykyään kääntäjät osaavat optimoida koodin tarpeeksi hyvin ja kriittisten osien koodi kirjoitetaan yleensä normaaleilla ohjelmointikielillä (ääritapauksissa lähdekoodia viilataan, kunnes käännetty koodi on riittävän nopeaa).
Kun koneet olivat hitaampia ja kääntäjät vähemmän kehittyneitä oli suhteellisen tavallista koodata ohjelmien nopeudeltaan kriittiset osat "symbolisella konekielellä" eli assemblerillä, jolla käsky käskyltä määriteltiin ohjelman konekielinen muoto. Nykyään kääntäjät osaavat optimoida koodin tarpeeksi hyvin ja kriittisten osien koodi kirjoitetaan yleensä normaaleilla ohjelmointikielillä (ääritapauksissa lähdekoodia viilataan, kunnes käännetty koodi on riittävän nopeaa).
10 147

muokkausta

Navigointivalikko