Ero sivun ”Id Tech” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
1 065 merkkiä lisätty ,  12. tammikuuta 2021
p
 
(9 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 7: Rivi 7:
* [[Heretic]] (1994)
* [[Heretic]] (1994)
* [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995)
* [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995)
* [[Strife: Quest for the Sigil]] (1996)
* [[Strife|Strife: Quest for the Sigil]] (1996)
* [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997)
* [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997)
* [[Freedoom]] (2003)
* [[Freedoom]] (2003)


==id Tech 2==
==id Tech 2==
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''Quake engine''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikiapedia:en:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''[[Quake engine]]''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikipedia:en:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
* [[Quake]] (1996)
* [[Quake II]] (1997)
* [[Quake II]] (1997)


==id Tech 3==
==id Tech 3==
'''id Tech''', aiemmin tunnettu '''Quake III Arena engine'''-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin '''Quake III Team Arena engine'''-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä [[Call of Duty]]:ssä 2003 ollen pohjana '''[[IW engine]]'''-moottorille.
* [[Quake III Arena]] (1999)
* [[Return to Castle Wolfenstein]] (2001)
* [[Call of Duty]] (2003)
==id Tech 4==
==id Tech 4==
[[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema '''[[OpenGL]]'''-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
[[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema '''[[OpenGL]]'''-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
Rivi 24: Rivi 30:


==id Tech 5==
==id Tech 5==
Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää '''id Tech 4''' GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta.
* [[Rage]] (2010)
* [[Wolfenstein: New Order]] (2014)
* [[The Evil Within]] (2014)
* [[Wolfenstein: The Old Blood]] (2015)
==id Tech 6==
==id Tech 6==
Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös '''[[Vulkan]]'''-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]'''n parissa.
Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös '''[[Vulkan]]'''-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]'''n parissa.


* [[Doom (2016)]] (2016)
* [[Doom (2016)|Doom]] (2016)
* [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017)
* [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017)
* [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019)
* [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019)


==id Tech 7==
==id Tech 7==
Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna '''id Tech 6'''-moottoriin, '''id Tech 7''' tukee ainoastaan '''[[Vulkan]]'''-renderointia.
* [[Doom Eternal]] (2020)
* [[Doom Eternal]] (2020)


{{Pelinteko}}
{{Pelinteko}}
3 173

muokkausta

Navigointivalikko