Ero sivun ”Id Tech” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p
→id Tech 1
p (→id Tech 6) |
p (→id Tech 1) |
||
(13 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
* [[Heretic]] (1994) | * [[Heretic]] (1994) | ||
* [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995) | * [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995) | ||
* [[Strife: Quest for the Sigil]] (1996) | * [[Strife|Strife: Quest for the Sigil]] (1996) | ||
* [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997) | * [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997) | ||
* [[Freedoom]] (2003) | * [[Freedoom]] (2003) | ||
==id Tech 2== | ==id Tech 2== | ||
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''Quake engine''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[ | '''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''[[Quake engine]]''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikipedia:en:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille. | ||
* [[Quake]] (1996) | |||
* [[Quake II]] (1997) | * [[Quake II]] (1997) | ||
==id Tech 3== | ==id Tech 3== | ||
'''id Tech''', aiemmin tunnettu '''Quake III Arena engine'''-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin '''Quake III Team Arena engine'''-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä [[Call of Duty]]:ssä 2003 ollen pohjana '''[[IW engine]]'''-moottorille. | |||
* [[Quake III Arena]] (1999) | |||
* [[Return to Castle Wolfenstein]] (2001) | |||
* [[Call of Duty]] (2003) | |||
==id Tech 4== | ==id Tech 4== | ||
[[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema [[OpenGL]]-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa. | [[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema '''[[OpenGL]]'''-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa. | ||
* [[Doom 3]] (2004) | * [[Doom 3]] (2004) | ||
* [[Quake 4]] (2005) | * [[Quake 4]] (2005) | ||
Rivi 24: | Rivi 30: | ||
==id Tech 5== | ==id Tech 5== | ||
Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää '''id Tech 4''' GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta. | |||
* [[Rage]] (2010) | |||
* [[Wolfenstein: New Order]] (2014) | |||
* [[The Evil Within]] (2014) | |||
* [[Wolfenstein: The Old Blood]] (2015) | |||
==id Tech 6== | ==id Tech 6== | ||
Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös [[Vulkan]]-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]] | Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös '''[[Vulkan]]'''-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]'''n parissa. | ||
* [[Doom (2016)]] (2016) | * [[Doom (2016)|Doom]] (2016) | ||
* [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017) | * [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017) | ||
* [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019) | * [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019) | ||
==id Tech 7== | ==id Tech 7== | ||
Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna '''id Tech 6'''-moottoriin, '''id Tech 7''' tukee ainoastaan '''[[Vulkan]]'''-renderointia. | |||
* [[Doom Eternal]] (2020) | * [[Doom Eternal]] (2020) | ||
{{Pelinteko}} | {{Pelinteko}} |