Ero sivun ”Horde Debian-pohjaisissa jakeluissa” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (tällä syntaksilla toimii)
 
(6 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Horde]] on php-pohjainen ohjelmistoalusta, johon on mahdollista asentaa erilaisia lisätoiminnallisuuksia tarjoavia moduuleita.
[[Horde]] on [[PHP]]-pohjainen ohjelmistoalusta, johon on mahdollista asentaa erilaisia lisätoiminnallisuuksia tarjoavia moduuleita.


Seuraavassa kuvataan Horden ja tärkeiden lisämoduuleiden asentaminen virtuaalidomainin alle. Asennus toimii ainakin [[Ubuntu]] Server 9.04 (64bit) -versiossa. Tietokantaratkaisuna käytössä on [[PostgreSQL]].
Seuraavassa kuvataan Horden ja tärkeiden lisämoduuleiden asentaminen virtuaalidomainin alle. Tietokantaratkaisuna käytössä on [[PostgreSQL]]. Ohjeen pitäisi toimia suoraan (uudemmissa) [[Debian]]-pohjaisissa [[jakelu]]issa. Sitä on mahdollista soveltaa myös muihin jakeluihin muuttamalla [[paketinhallintajärjestelmä|paketinhallinnan]] kautta asennettavien pakettien nimet sekä Horde-ohjelmiston ja sen dokumentaation sijainteihin viittaavat polut. Ne saa selville esimerkiksi paketinhallinnasta hakemalla.


[[Apt]]illa liikkeelle:
Asennetaan paketinhallinnan kautta paketit <tt>turba2</tt> (osoitekirjamoduuli), <tt>kronolith2</tt>, (kalenterimoduuli) <tt>mnemo2</tt> (muistikirjamoduuli) ja <tt>nag2</tt> (TODO-listamoduuli). Riippuvuudet (mukaan lukien Horden peruspaketti) asennetaan automaattisesti tarvittaessa.
<pre>
apt-get install turba2 kronolith2 mnemo2 nag2
</pre>
 
Komento asentaa osoitekirja-moduulin, kalenterin, muistikirjan ja TODO-listan. Dependencyt (mukaanlukien Horden peruspaketti) asennetaan automaattisesti tarvittaessa.


[[Apache]] kannattaa konfiguroida esimerkiksi seuraavasti (käytössä virtuaalihosti nimeltään horde.example.com):
[[Apache]] kannattaa konfiguroida esimerkiksi seuraavasti (käytössä virtuaalihosti nimeltään horde.example.com):
Rivi 40: Rivi 35:
</source>
</source>
Muista luoda myös tarvittava logihakemisto, esim. /var/log/apache2/horde.example.com/ sekä uudelleenkäynnistää Apache!
Muista luoda myös tarvittava logihakemisto, esim. /var/log/apache2/horde.example.com/ sekä uudelleenkäynnistää Apache!


Tarpeelliset tietokantaskriptit kannattaa kopioida samaan paikkaan (seuraavassa käytetty PostgreSQL:ää):<br>
Tarpeelliset tietokantaskriptit kannattaa kopioida samaan paikkaan (seuraavassa käytetty PostgreSQL:ää):<br>
<pre>
[[zcat]] /usr/share/doc/horde3/examples/scripts/sql/create.pgsql.sql.gz > create.pgsql.sql
zcat /usr/share/doc/horde3/examples/scripts/sql/create.pgsql.sql.gz > create.pgsql.sql
[[cp]] /usr/share/doc/turba2/examples/scripts/sql/turba.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/turba2/examples/scripts/sql/turba.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/kronolith2/examples/scripts/sql/kronolith.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/kronolith2/examples/scripts/sql/kronolith.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/mnemo2/examples/scripts/sql/mnemo.sql .
cp /usr/share/doc/mnemo2/examples/scripts/sql/mnemo.sql .
cp /usr/share/doc/nag2/examples/scripts/sql/nag.sql .
cp /usr/share/doc/nag2/examples/scripts/sql/nag.sql .
</pre>


Muokkaa create.pgsql.sql lukemaan seuraavasti (PostgreSQL:n tapauksessa, muilla tietokannoilla käytäntö saattaa vaihdella. Käytä oikeaa salasanaa.):
Muokkaa create.pgsql.sql lukemaan seuraavasti (PostgreSQL:n tapauksessa, muilla tietokannoilla käytäntö saattaa vaihdella. Käytä oikeaa salasanaa.):
Rivi 56: Rivi 48:
ALTER USER horde WITH PASSWORD 'salasana';
ALTER USER horde WITH PASSWORD 'salasana';
</pre>
</pre>


Generoi tyhjä tietokanta SQL-pääkäyttäjänä (anna edellämainittu salasana kysyttäessä). Seuraavassa on käytetty PostgreSQL:ää:
Generoi tyhjä tietokanta SQL-pääkäyttäjänä (anna edellämainittu salasana kysyttäessä). Seuraavassa on käytetty PostgreSQL:ää:
Rivi 97: Rivi 88:
</pre>
</pre>
Muuta asetustiedostohakemiston oikeudet sopiviksi näin:
Muuta asetustiedostohakemiston oikeudet sopiviksi näin:
<pre>
[[chown]] www-data:www-data /etc/horde/ -R
chown www-data:www-data /etc/horde/ -R
</pre>


Mene selaimella virtuaalidomain-osoitteeseesi (tässä esimerkissä http://horde.example.com ) ja konfiguroi Horde selaimellasi sopivaksi. (tästä olisi ehkä hyvä laittaa enemmän tietoa)<br><br>
Mene selaimella virtuaalidomain-osoitteeseesi (tässä esimerkissä http://horde.example.com ) ja konfiguroi Horde selaimellasi sopivaksi. (tästä olisi ehkä hyvä laittaa enemmän tietoa)<br><br>
Rivi 126: Rivi 115:
Nyt kaikki käyttäjät voivat asettaa kalenterinsa, osoitekirjansa, jne jaetuiksi. Jos haluat esimerkiksi jakaa kalanteritiedot, valitse "Calendar", "Manage Calendars", valitse avaimet-ikoni, ja aseta Show and Read -oikeudet kohtaan "Guest Permissions".
Nyt kaikki käyttäjät voivat asettaa kalenterinsa, osoitekirjansa, jne jaetuiksi. Jos haluat esimerkiksi jakaa kalanteritiedot, valitse "Calendar", "Manage Calendars", valitse avaimet-ikoni, ja aseta Show and Read -oikeudet kohtaan "Guest Permissions".


=== SyncML -synkronointi matkapuhelimeen ===
== HUOM ==
 
Pidän Hordessa itse eniten mahdollisuudesta synkronoida tietoja matkapuhelimeen ja takaisin SyncML-protokollalla. Ainakin käyttämälläni Nokian E51:llä synkronointi toimii hyvin. Asettaaksesi synkronoinnin toimintaan, tee seuraavasti (kaikki ilman lainausmerkkejä):
 
1. Valitse Työkalut => Synkronointi => Valinnat => Uusi synkronointiprofiili. Älä kopioi arvoja mistään. Laita profiilin nimeksi "Horde".
 
2. Valitse Yhteysasetukset ja aseta:
* Palvelinversio "1.2" (en tiedä asetuksen relevanttiutta, mutta itselläni ainakin 1.2 on toiminut tästä)
* Palvelintunnus "horde.example.com" (tai tarvittaessa laita tähän aiemmin valitsemasi virtuaalihostisi)
* Siirtotie "Internet"
* Yhteysosoite "Kysy aina"
* Palvelimen osoite "http://horde.example.com/rpc.php" (tai oma virtuaalihostisi)
* Portti "80"
* Käyttäjänimi "(oma Horde-käyttäjänimesi)"
* Salasana "(oma Horde-salasanasi)"
* Salli synkronointipyynnöt "Kyllä"
* Hyväksy synkronointipyynnöt "Ei"
* Verkon todennus "Ei"
 
3. Mene profiilin Sovellukset-valikkoon ja toimi seuraavasti:
* Valitse Osoitekirja ja aseta:
** Sisällytä synkronointiin "Kyllä"
** Etätietokanta "contacts"
** Synkronointitapa "Molempiin suuntiin"
* Valitse Kalenteri ja aseta:
** Sisällytä synkronointiin "Kyllä"
** Etätietokanta "calendar"
** Synkronointitapa "Molempiin suuntiin"
* Valitse Muistikirja ja aseta:
** Sisällytä synkronointiin "Kyllä"
** Etätietokanta "notes"
** Synkronointitapa "Molempiin suuntiin"
 
=== HUOM: ===
* Varmista, että php:llä on vähintään 32 megatavua ajonaikaista muistia
* Varmista, että php:llä on vähintään 32 megatavua ajonaikaista muistia
* "Preference system"-asetus kannattaa olla asetettuna "SQL database":ksi
* "Preference system"-asetus kannattaa olla asetettuna "SQL database":ksi


[[Luokka:Ohjeet]]
[[Luokka:Ohjeet]]
[[Luokka:Ohjelmat]]
[[Luokka:Palvelimet]]

Nykyinen versio 30. elokuuta 2009 kello 14.15

Horde on PHP-pohjainen ohjelmistoalusta, johon on mahdollista asentaa erilaisia lisätoiminnallisuuksia tarjoavia moduuleita.

Seuraavassa kuvataan Horden ja tärkeiden lisämoduuleiden asentaminen virtuaalidomainin alle. Tietokantaratkaisuna käytössä on PostgreSQL. Ohjeen pitäisi toimia suoraan (uudemmissa) Debian-pohjaisissa jakeluissa. Sitä on mahdollista soveltaa myös muihin jakeluihin muuttamalla paketinhallinnan kautta asennettavien pakettien nimet sekä Horde-ohjelmiston ja sen dokumentaation sijainteihin viittaavat polut. Ne saa selville esimerkiksi paketinhallinnasta hakemalla.

Asennetaan paketinhallinnan kautta paketit turba2 (osoitekirjamoduuli), kronolith2, (kalenterimoduuli) mnemo2 (muistikirjamoduuli) ja nag2 (TODO-listamoduuli). Riippuvuudet (mukaan lukien Horden peruspaketti) asennetaan automaattisesti tarvittaessa.

Apache kannattaa konfiguroida esimerkiksi seuraavasti (käytössä virtuaalihosti nimeltään horde.example.com):

<VirtualHost *:80>

        ServerAdmin webmaster@localhost

        DocumentRoot /usr/share/horde3
        ServerName horde.example.com

        Alias /horde3 /usr/share/horde3

        <Directory /usr/share/horde3/>
                Options FollowSymLinks
                AllowOverride Limit
                Order allow,deny
                allow from all
        </Directory>

        ErrorLog /var/log/apache2/horde.example.com/horde.example.com-error.log

        # Possible values include: debug, info, notice, warn, error, crit,
        # alert, emerg.
        LogLevel warn

        CustomLog /var/log/apache2/horde.example.com/horde.example.com-access.log combined

</VirtualHost>

Muista luoda myös tarvittava logihakemisto, esim. /var/log/apache2/horde.example.com/ sekä uudelleenkäynnistää Apache!

Tarpeelliset tietokantaskriptit kannattaa kopioida samaan paikkaan (seuraavassa käytetty PostgreSQL:ää):

zcat /usr/share/doc/horde3/examples/scripts/sql/create.pgsql.sql.gz > create.pgsql.sql
cp /usr/share/doc/turba2/examples/scripts/sql/turba.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/kronolith2/examples/scripts/sql/kronolith.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/mnemo2/examples/scripts/sql/mnemo.sql .
cp /usr/share/doc/nag2/examples/scripts/sql/nag.sql .

Muokkaa create.pgsql.sql lukemaan seuraavasti (PostgreSQL:n tapauksessa, muilla tietokannoilla käytäntö saattaa vaihdella. Käytä oikeaa salasanaa.):

CREATE USER horde;
ALTER USER horde WITH PASSWORD 'salasana';

Generoi tyhjä tietokanta SQL-pääkäyttäjänä (anna edellämainittu salasana kysyttäessä). Seuraavassa on käytetty PostgreSQL:ää:

psql < create.pgsql.sql
psql horde horde < kronolith.pgsql.sql
psql horde horde < turba.pgsql.sql
psql horde horde < mnemo.sql
psql horde horde < nag.sql

Muokkaa tiedostoa /etc/horde/horde3/conf.php ; poista 'echo'-rivi ja 'exit'-rivi. Sen jälkeen tee seuraava muutos:

$conf['cookie']['path'] = '/';

Muokkaa /etc/horde/horde3/prefs.php seuraavasti:

twentyFour -asetukset:

'value' => true,

date_format -asetukset:

'value' => '%Y-%m-%d',

first_week_day -asetukset:

'value' => '1',

Muokkaa tiedostoa /etc/horde/kronolith2/prefs.php seuraavasti:

week_start_monday -asetukset:

'value' => '1',

Muokkaa /etc/horde/horde3/registry.php -tiedostoa seuraavasti:

horde -asetukset:

'webroot' => '',

Muuta asetustiedostohakemiston oikeudet sopiviksi näin:

chown www-data:www-data /etc/horde/ -R

Mene selaimella virtuaalidomain-osoitteeseesi (tässä esimerkissä http://horde.example.com ) ja konfiguroi Horde selaimellasi sopivaksi. (tästä olisi ehkä hyvä laittaa enemmän tietoa)

Muokkaa jälleen tiedostoa /etc/horde/horde3/registry.php näin:

kronolith -asetukset:

'status' => 'active',

turba -asetukset:

'status' => 'active',

mnemo -asetukset:

'status' => 'active',

nag -asetukset:

'status' => 'active',

Konfiguroi Horde jälleen selaimella. Aseta $conf[share][no_sharing] OFF:ille ja $conf[share][any_group] ON:ille. Konfiguroi myös oikeuksienhallinta ("permissions system"); lisää kronolith , turba, mnemo ja nag hallintaan. Anna Show ja Read -oikeudet kaikille edellämainituille moduuleille ryhmille 1) "All Authenticated Users" ja 2) "Guest Permissions".

Nyt kaikki käyttäjät voivat asettaa kalenterinsa, osoitekirjansa, jne jaetuiksi. Jos haluat esimerkiksi jakaa kalanteritiedot, valitse "Calendar", "Manage Calendars", valitse avaimet-ikoni, ja aseta Show and Read -oikeudet kohtaan "Guest Permissions".

HUOM[muokkaa]

  • Varmista, että php:llä on vähintään 32 megatavua ajonaikaista muistia
  • "Preference system"-asetus kannattaa olla asetettuna "SQL database":ksi