Ero sivun ”Horde Debian-pohjaisissa jakeluissa” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p
tällä syntaksilla toimii
pEi muokkausyhteenvetoa
p (tällä syntaksilla toimii)
 
(16 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Horde on php-pohjainen ohjelmistoalusta, johon on mahdollista asentaa erilaisia lisätoiminnallisuuksia tarjoavia moduuleita.
[[Horde]] on [[PHP]]-pohjainen ohjelmistoalusta, johon on mahdollista asentaa erilaisia lisätoiminnallisuuksia tarjoavia moduuleita.


Seuraavassa kuvataan Horden ja tärkeiden lisämoduuleiden asentaminen virtuaalidomainin alle. Asennus toimii ainakin Ubuntu Server 9.04 (64bit) -versiossa. Tietokantaratkaisuna käytössä on PostgreSQL.
Seuraavassa kuvataan Horden ja tärkeiden lisämoduuleiden asentaminen virtuaalidomainin alle. Tietokantaratkaisuna käytössä on [[PostgreSQL]]. Ohjeen pitäisi toimia suoraan (uudemmissa) [[Debian]]-pohjaisissa [[jakelu]]issa. Sitä on mahdollista soveltaa myös muihin jakeluihin muuttamalla [[paketinhallintajärjestelmä|paketinhallinnan]] kautta asennettavien pakettien nimet sekä Horde-ohjelmiston ja sen dokumentaation sijainteihin viittaavat polut. Ne saa selville esimerkiksi paketinhallinnasta hakemalla.


Aptilla liikkeelle:
Asennetaan paketinhallinnan kautta paketit <tt>turba2</tt> (osoitekirjamoduuli), <tt>kronolith2</tt>, (kalenterimoduuli) <tt>mnemo2</tt> (muistikirjamoduuli) ja <tt>nag2</tt> (TODO-listamoduuli). Riippuvuudet (mukaan lukien Horden peruspaketti) asennetaan automaattisesti tarvittaessa.
<pre>
apt-get install turba2 kronolith2 mnemo2 nag2
</pre>
 
Komento asentaa osoitekirja-moduulin, kalenterin, muistikirjan ja TODO-listan. Dependencyt (mukaanlukien Horden peruspaketti) asennetaan automaattisesti tarvittaessa.


Apache kannattaa konfiguroida esimerkiksi seuraavasti (käytössä virtuaalihosti nimeltään horde.example.com):
[[Apache]] kannattaa konfiguroida esimerkiksi seuraavasti (käytössä virtuaalihosti nimeltään horde.example.com):


<pre>
<source lang="apache" >
<VirtualHost *:80>
<VirtualHost *:80>


Rivi 38: Rivi 33:


</VirtualHost>
</VirtualHost>
</pre>
</source>
Muista luoda myös tarvittava logihakemisto, esim. /var/log/apache2/horde.example.com/ !
Muista luoda myös tarvittava logihakemisto, esim. /var/log/apache2/horde.example.com/ sekä uudelleenkäynnistää Apache!
 


Tarpeelliset tietokantaskriptit kannattaa kopioida samaan paikkaan (seuraavassa käytetty PostgreSQL:ää):<br>
Tarpeelliset tietokantaskriptit kannattaa kopioida samaan paikkaan (seuraavassa käytetty PostgreSQL:ää):<br>
<pre>
[[zcat]] /usr/share/doc/horde3/examples/scripts/sql/create.pgsql.sql.gz > create.pgsql.sql
zcat /usr/share/doc/horde3/examples/scripts/sql/create.pgsql.sql.gz > create.pgsql.sql
[[cp]] /usr/share/doc/turba2/examples/scripts/sql/turba.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/turba2/examples/scripts/sql/turba.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/kronolith2/examples/scripts/sql/kronolith.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/kronolith2/examples/scripts/sql/kronolith.pgsql.sql .
cp /usr/share/doc/mnemo2/examples/scripts/sql/mnemo.sql .
cp /usr/share/doc/mnemo2/examples/scripts/sql/mnemo.sql .
cp /usr/share/doc/nag2/examples/scripts/sql/nag.sql .
cp /usr/share/doc/nag2/examples/scripts/sql/nag.sql .
</pre>


Muokkaa create.pgsql.sql lukemaan seuraavasti (PostgreSQL:n tapauksessa, muilla tietokannoilla käytäntö saattaa vaihdella. Käytä oikeaa salasanaa.):
Muokkaa create.pgsql.sql lukemaan seuraavasti (PostgreSQL:n tapauksessa, muilla tietokannoilla käytäntö saattaa vaihdella. Käytä oikeaa salasanaa.):
Rivi 56: Rivi 48:
ALTER USER horde WITH PASSWORD 'salasana';
ALTER USER horde WITH PASSWORD 'salasana';
</pre>
</pre>


Generoi tyhjä tietokanta SQL-pääkäyttäjänä (anna edellämainittu salasana kysyttäessä). Seuraavassa on käytetty PostgreSQL:ää:
Generoi tyhjä tietokanta SQL-pääkäyttäjänä (anna edellämainittu salasana kysyttäessä). Seuraavassa on käytetty PostgreSQL:ää:
Rivi 73: Rivi 64:


Muokkaa /etc/horde/horde3/prefs.php seuraavasti:<br><br>
Muokkaa /etc/horde/horde3/prefs.php seuraavasti:<br><br>
twentyFour stanza:
twentyFour -asetukset:
<pre>
<pre>
'value' => true,
'value' => true,
</pre>
</pre>
date_format stanza:
date_format -asetukset:
<pre>
<pre>
'value' => '%Y-%m-%d',
'value' => '%Y-%m-%d',
</pre>
</pre>
first_week_day stanza:
first_week_day -asetukset:
<pre>
<pre>
'value' => '1',
'value' => '1',
</pre>
</pre>
Edit /etc/horde/kronolith2/prefs.php to loog like following:<br><br>
Muokkaa tiedostoa /etc/horde/kronolith2/prefs.php seuraavasti:<br><br>
week_start_monday stanza:
week_start_monday -asetukset:
<pre>
<pre>
'value' => '1',
'value' => '1',
</pre>
</pre>


Edit /etc/horde/horde3/registry.php to look like following:<br><br>
Muokkaa /etc/horde/horde3/registry.php -tiedostoa seuraavasti:<br><br>
horde stanza:
horde -asetukset:
<pre>
<pre>
'webroot' => '',
'webroot' => '',
</pre>
</pre>
Change config directory permissions:
Muuta asetustiedostohakemiston oikeudet sopiviksi näin:
<pre>
[[chown]] www-data:www-data /etc/horde/ -R
chown www-data:www-data /etc/horde/ -R
</pre>


Web-configure horde from http://horde.example.com<br><br>
Mene selaimella virtuaalidomain-osoitteeseesi (tässä esimerkissä http://horde.example.com ) ja konfiguroi Horde selaimellasi sopivaksi. (tästä olisi ehkä hyvä laittaa enemmän tietoa)<br><br>


Now edit /etc/horde/horde3/registry.php again to look like following:<br><br>
Muokkaa jälleen tiedostoa /etc/horde/horde3/registry.php näin:<br><br>


kronolith stanza:
kronolith -asetukset:
<pre>
<pre>
'status' => 'active',
'status' => 'active',
</pre>
</pre>
turba stanza:
turba -asetukset:
<pre>
<pre>
'status' => 'active',
'status' => 'active',
</pre>
</pre>
mnemo stanza:
mnemo -asetukset:
<pre>
<pre>
'status' => 'active',
'status' => 'active',
</pre>
</pre>
nag stanza:
nag -asetukset:
<pre>
<pre>
'status' => 'active',
'status' => 'active',
</pre>
</pre>


Now configure horde again, for horde set $conf[share][no_sharing] to OFF and $conf[share][any_group] ON. Also, configure the permissions system; add kronolith , turba, mnemo and nag to the permissions system. For all the aforementioned apps, grant Show and Read permissions for 1) "All Authenticated Users" and 2) "Guest Permissions".<br>
Konfiguroi Horde jälleen selaimella. Aseta $conf[share][no_sharing] OFF:ille ja $conf[share][any_group] ON:ille. Konfiguroi myös oikeuksienhallinta ("permissions system"); lisää kronolith , turba, mnemo ja nag hallintaan. Anna Show ja Read -oikeudet kaikille edellämainituille moduuleille ryhmille  1) "All Authenticated Users" ja 2) "Guest Permissions".<br>
 
Now every user can configure sharing of his/her calendar, address book, etc. For example, to share one's calendar, select Calendar app, "Manage Calendars" and select the "keys" icon, then check Show and Read permissions for "Guest Permissions".
 
=== SyncML synchronization to mobile phone ===
 
The best thing with the setup, IMHO, is the ability to synchronize all the data to a SyncML capable mobile phone. I use Nokia E51, and the synchronization just works. To setup synchronization on phone, do the following:
 
1. Select Tools => Sync => Options => New sync profile (don't copy values). Name the profile as Horde.


2. Select Connection settings and set:
Nyt kaikki käyttäjät voivat asettaa kalenterinsa, osoitekirjansa, jne jaetuiksi. Jos haluat esimerkiksi jakaa kalanteritiedot, valitse "Calendar", "Manage Calendars", valitse avaimet-ikoni, ja aseta Show and Read -oikeudet kohtaan "Guest Permissions".
* Server version "1.2" (I don't really know what this does, but 1.2 has worked for me)
* Server ID "horde.example.com" (substitute your own server here)
* Data bearer "Internet"
* Access point "Always ask"
* Host address "http://horde.example.com/rpc.php" (susbsitute your own server)
* Port "80"
* User name "(your horde username)"
* Password "(your horde password)"
* Allow sync requests "Yes"
* Accept all sync requests "No"
* Network authentication "No"


3. From Horde profile menu, select Applications
== HUOM ==
* Select Contacts and set:
* Varmista, että php:llä on vähintään 32 megatavua ajonaikaista muistia
** Include in sync "Yes"
* "Preference system"-asetus kannattaa olla asetettuna "SQL database":ksi
** Remote database "contacts"
** Synchronization type "Both ways"
* Select Calendar and set:
** Include in sync "Yes"
** Remote database "calendar"
** Synchronization type "Both ways"
* Select Notes and set:
** Include in sync "Yes"
** Remote database "notes"
** Synchronization type "Both ways"


=== Notes: ===
[[Luokka:Ohjeet]]
* Make sure, php has at least 32 MB's of memory
[[Luokka:Palvelimet]]
* Preference system should be used with the 'SQL database' option
4 316

muokkausta

Navigointivalikko