Ero sivun ”GLSL” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p
Oikea malline
pEi muokkausyhteenvetoa |
p (Oikea malline) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa|en:GLSL}} | {{Perustietoa|en:GLSL}} | ||
{{ | {{Ohjelmointikieli | ||
| nimi=GLSL | | nimi = GLSL | ||
| | | paradigma = | ||
| | | tyypitys = vahva | ||
| | | suoritusmalli = käännettävä | ||
| | | muistinhallinta = | ||
| kotisivu=[https://www.opengl.org/documentation/glsl/ | | vakaaversio = | ||
| vakaapvm = | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| evaluointitapa = | |||
| kotisivu = [https://www.opengl.org/documentation/glsl/ opengl.org/documentation/glsl/] | |||
| lähdekoodi = | |||
}} | }} | ||
'''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa. | '''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa. | ||
Rivi 16: | Rivi 22: | ||
{{OpenGL}} | {{OpenGL}} | ||
[[Luokka: OpenGL]] | [[Luokka: OpenGL]] | ||