Ero sivun ”GLSL” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
823 merkkiä lisätty ,  18. maaliskuuta 2022
p
ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(9 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa|en:GLSL}}
{{Perustietoa|en:GLSL}}
{{ Ohjelma
{{Ohjelmointikieli
| nimi=GLSL
| nimi           = GLSL
| kuva=
| paradigma      =  
| kuvateksti=  
| tyypitys        = vahva
| lisenssi=useita lisenssejä
| suoritusmalli  = käännettävä
| käyttöliittymä=[[OpenGL]]
| muistinhallinta =
| kotisivu=[https://www.opengl.org/documentation/glsl/ www.opengl.org/documentation/glsl/]
| vakaaversio    =
| vakaapvm        =
| kehitysversio  =
| kehityspvm      =
| evaluointitapa  =  
| kotisivu       = [https://www.opengl.org/documentation/glsl/ opengl.org/documentation/glsl/]
| lähdekoodi      =
}}
}}
GLSL on OpenGL Shader Language.
'''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.  


==Katso myös==
* [[Material Maker]]
* [https://www.shadertoy.com/ Shadertoy]
{{OpenGL}}
{{Ohjelmointikielet}}
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: Kirjastot]]
10 147

muokkausta

Navigointivalikko