Ero sivun ”Crystal Space” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (lähdekoodi)
p (artikkeli muutettu historialliseksi, lähdekoodia viimeksi muokattu 8 vuotta sitten, kotisivut vastaavat, mutta tulee vain html-koodia)
Rivi 1: Rivi 1:
{{historiallinen}}
{{Ohjelma
{{Ohjelma
| nimi=Crystal Space
| nimi=Crystal Space
Rivi 9: Rivi 10:
}}
}}


'''Crystal Space''' on avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori. Ohjelmistokehys on saatavissa Windowsille, Mac os X:lle ja Linuxille. Ohjelmaan sisältyy moduulit 2D ja 3D-grafiikalle, äänelle, törmäysten havaitsemiselle ja fysiikalle, josta [[ODE]] ja [[Bullet]]-kirjastot hoitavat fysiikkaa.
'''Crystal Space''' oli avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori. Ohjelmistokehys on saatavissa Windowsille, macOS:lle ja Linuxille. Ohjelmaan sisältyi moduulit 2D ja 3D-grafiikalle, äänelle, törmäysten havaitsemiselle ja fysiikalle, josta [[ODE]] ja [[Bullet]]-kirjastot hoitavat fysiikkaa.


Crystal Space pelimoottorilla toteutettuja pelejä ovat mm. [[Yo Frankie!]], [[Open Outcast]] ja [[Tugapod]].
Crystal Space pelimoottorilla toteutettuja pelejä ovat mm. [[Yo Frankie!]], [[Open Outcast]] ja [[Tugapod]].

Versio 7. marraskuuta 2020 kello 15.13

Artikkeli sisältää vanhentunutta tietoa. Se on säilytetty historiallisista syistä, mutta sitä ei kannata yrittää päivittää. Sisältöä voi hyödyntää muilla sivuilla sen ajantasaisilta osin.

Crystal Space
Käyttöliittymä OpenGL, SDL, X11
Lisenssi LGPLv2.1
Kotisivu www.crystalspace3d.org

Crystal Space oli avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori. Ohjelmistokehys on saatavissa Windowsille, macOS:lle ja Linuxille. Ohjelmaan sisältyi moduulit 2D ja 3D-grafiikalle, äänelle, törmäysten havaitsemiselle ja fysiikalle, josta ODE ja Bullet-kirjastot hoitavat fysiikkaa.

Crystal Space pelimoottorilla toteutettuja pelejä ovat mm. Yo Frankie!, Open Outcast ja Tugapod.

Asennus

Crystal Space löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä crystalspace. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.

Aiheesta muualla

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL