Ero sivun ”Code::Blocks” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa
p (Vielä yksinkertaisemmin.)
 
(9 välissä olevaa versiota 4 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{ Ohjelma  
{{Ohjelma
| nimi=Code::Blocks
| nimi=Code::Blocks
| kuva=[[Kuva:CodeBlocks.png|250px]]  
| kuva=[[Kuva:CodeBlocks.png|250px]]
| kuvateksti=  
| kuvateksti=
| lisenssi=[[GPL]]2
| lisenssi=[[GPL]]3
| käyttöliittymä=[[wxWidget]]
| käyttöliittymä=[[wxWidgets]]
| kotisivu=[http://www.codeblocks.org www.codeblocks.org]
| kotisivu=[http://www.codeblocks.org www.codeblocks.org]
}}
}}


Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on [[GDB]]-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä [[GCC]]-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. [[Lightfeather 3D]], [[Crystal Space]] ja [[Irrlicht Engine|Irrlicht ]], sekä ohjelmistokehitykselle [[OGRE]].
'''Code::Blocks''' on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on [[GDB]]-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä [[GCC]]-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. [[Lightfeather 3D]], [[Crystal Space]] ja [[Irrlicht Engine|Irrlicht]], sekä [[wikipedia:fi:Ohjelmistokehys|ohjelmistokehys]] [[OGRE|Ogrelle]].
 
==Asennus==
{{asenna|Code::Blocks|codeblocks}}
 
==Ohjeita==
Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin.
* Valitse menu valikosta Project ja valitse Build Options.
* Valitse Linker settings välilehti. Kohtaan Link libraries. Paina painiketta Add ja lisää SDL2
* Tallenna


==Katso myös==
==Katso myös==
* [[Pelikehitys]]
* [[Pelikehitys]]
==Aiheesta muualla==
* [http://apt.jenslody.de/ Jens' unofficial debian-repository for Code::Blocks]


[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]

Nykyinen versio 30. tammikuuta 2016 kello 22.45

Code::Blocks

Käyttöliittymä wxWidgets
Lisenssi GPL3
Kotisivu www.codeblocks.org

Code::Blocks on avoimen lähdekoodin kevyt ohjelmistojen kehitysympäristö. Se tarjoaa selkeän käyttöliittymän, sekä työpöydät. Tuetut ohjelmointikielet ovat C ja C++. Kehitysympäristö tukee myös ohjelmalaajennuksia. Ohjelmalaajennoksien tekeminen itse on mahdollista myös erikseen ladattavien kehitystyökalujen avulla. Yksi tärkeimmistä ohjelman ominaisuuksista on GDB-vianetsin eli GNU Project debugger, sekä GCC-kääntäjä. Käyttöliittymästä löytyy useita valmiita projektipohjia eri pelimoottoreille mm. Lightfeather 3D, Crystal Space ja Irrlicht, sekä ohjelmistokehys Ogrelle.

Asennus[muokkaa]

Code::Blocks löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä codeblocks. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.

Ohjeita[muokkaa]

Kuinka asetan SDL2.0 kirjastot Code::Blocks ohjelman kääntämisasetuksiin.

  • Valitse menu valikosta Project ja valitse Build Options.
  • Valitse Linker settings välilehti. Kohtaan Link libraries. Paina painiketta Add ja lisää SDL2
  • Tallenna

Katso myös[muokkaa]

Aiheesta muualla[muokkaa]