AwesomeBump

Linux.fista
Versio hetkellä 3. tammikuuta 2019 kello 11.21 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset) (lähdekoodi ja vanhentunut linkki)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
AwesomeBump

Käyttöliittymä QT
Lisenssi GPLv3
Kotisivu awesomebump.besaba.com [vanhentunut linkki]
Lähdekoodi github.com/kmkolasinski/AwesomeBump

AwesomeBump on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan RGB-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.

Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi Insane Bump GIMP-liitännäiselle. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua.

Ohjelma on asennettavissa Windows, Mac OS ja Linux käyttöjärjestelmiin.

Asennus

Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.

Tekstuurikartoituksen mallinnus

Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.

 
Tekstuurimappaus käytännössä

Esimerkiksi Youtubesta löytyy erittäin laadukas videosarja OpenGL C++ linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen.

Aiheesta muualla