Ero sivun ”AwesomeBump” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
p
→Aiheesta muualla
p (ä -> a) |
|||
(10 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 5: | Rivi 5: | ||
| lisenssi=[[GPLv3]] | | lisenssi=[[GPLv3]] | ||
| käyttöliittymä=[[QT]] | | käyttöliittymä=[[QT]] | ||
| kotisivu=[ | | kotisivu= | ||
| | <li>[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump] | ||
<li>[https://web.archive.org/web/20180827152251/http://awesomebump.besaba.com/] {{Vanhentunut linkki}} | |||
| lähdekoodi=[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump] | |||
}} | }} | ||
'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan [[RGB]]-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä. | '''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan [[RGB]]-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä. | ||
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi [ | Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi [https://sites.google.com/site/ccdsurgeon/ Insane Bump] GIMP-liitännäiselle [https://github.com/kyokenn/gimp-plugin-insanebump]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua. | ||
Ohjelma on asennettavissa | Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin. | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | ||
===Arch Linux=== | |||
{{Asenna/yay|awesomebump}} | |||
==Tekstuurikartoituksen mallinnus== | ==Tekstuurikartoituksen mallinnus== | ||
Rivi 23: | Rivi 28: | ||
[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | [[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | ||
Esimerkiksi [https://www.youtube.com/watch?v=LIOPYmknj5Q&list=PLEETnX-uPtBVG1ao7GCESh2vOayJXDbAl Youtubesta] löytyy erittäin laadukas videosarja [[OpenGL]] [[C++]] linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen. | Esimerkiksi [https://www.youtube.com/watch?v=LIOPYmknj5Q&list=PLEETnX-uPtBVG1ao7GCESh2vOayJXDbAl Youtubesta] löytyy erittäin laadukas videosarja [[OpenGL]] [[C++]] linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen. | ||
==Katso myös== | |||
* [[Ptex]] | |||
* [[Material Maker]] | |||
* [[Blender]] | |||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [ | * [https://cpetry.github.io/NormalMap-Online/ NormalMap online generator] | ||
* [ | * [https://cpetry.github.io/TextureGenerator-Online/ Texture Generator online] | ||
* [https://ambientcg.com/ ambientcg.com Public Domain materiaalit fyysiseen renderöintiin.] | |||
[[Luokka: | {{Pelinteko}} | ||
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]] |