Aseprite

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Tulostettavaa versiota ei enää tueta ja siinä voi olla renderöintivirheitä. Päivitä selaimesi kirjanmerkit ja käytä selaimen tavallista tulostustoimintoa sen sijaan.
Aseprite

Käyttöliittymä GTK
Lisenssi MIT, eula
Kotisivu www.aseprite.org
Lähdekoodi github.com/aseprite/

ASEPRITE (ent. ASE, Allegro Sprite Editor) on David Capellon kehittämä ja julkaisema avoimen lähdekoodin 2D-pikseligrafiikkaohjelma, jolla voit luoda animoituja spritejä ja pikseligrafiikkaa. Se on paras saatavilla oleva ohjelma pikseligrafiikan piirtämiseen ja pikselien animointiin.

Asennus

Aseprite löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä aseprite. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen. Huomaa että ohjelma on versio numeroltaan 1.0.9 ja se on nykyisin muuttunut myös lisenssiltään. Vanha versio on myös rikki, siinä osoitin ei toimi oikein.

Uusimman version kaupalliseen käyttöön voi ostaa ohjelman kotisivulta deb-pakettina tai Steamistä. Voit kokeilla ohjelmaa myös Trial-versiona, joskin siitä on poistettu tallennus mahdollisuus. Ei kaupalliseen käyttöön joudut kääntämään ohjelman itse GitHubista löytyvillä lähdekoodeilla.

Lähdekoodeista asennus

Ubuntu, Debian

Päivitetään paketinhallinta ja asennetaan kehityskirjastot seuraavasti

sudo apt-get update && sudo apt-get install -y g++ libx11-dev libxcursor-dev cmake ninja-build

Luodaan git hakemisto ja siirrytään sinne

mkdir git && cd git

Kloonataan aseprite GitHubista

git clone --recursive https://github.com/aseprite/aseprite.git

Siirrytään aseprite hakemistoon

cd aseprite

Käytetään tätä päivitettäessä uusin versio asepritestä.

git pull
git submodule update --init --recursive

Luodaan build hakemisto, sekä siirrytään sinne

mkdir build && cd build

Käännetään ohjelma käyttämällä Ninjaa.

cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=~/software -G Ninja ..
ninja aseprite

Ohjelma löytyy ~/git/aseprite/build/bin hakemistosta. Ja sen voi käynnistää komennolla.

~/git/aseprite/build/bin/aseprite

Aiheesta muualla

v  k  m
  Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL