Python
| Python | |
|---|---|
| Paradigma | oliopohjainen |
| Tyypitys | vahva, staattinen |
| Evaluointitapa | innokas |
| Suoritusmalli | tulkattava |
| Muistinhallinta | automaattinen |
| Kehittäjä(t) | Guido van Rossum |
| Ensijulkaisu | 1990 |
| Vakaa versio | 3.10.4 / 24. maaliskuuta 2022 |
| Kehitysversio | 3.11.0a6 / 7. maaliskuuta 2022 |
| Tyyppi | ohjelmointikieli, kehitystyökalut |
| Lisenssi | GPL [1] |
| Kotisivu | python.org |
| Lähdekoodi | github.com/python |
Python on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava. Nvidian grafiikkapiirien CUDA-ohjelmonti on mahdollista tehdä Pythonilla, joten laskenta voidaan antaa grafiikkapiirien suoritettavaksi.
Moduulit
[muokkaa]- python-pip - Moduulien asennusohjelma
- Math - Matemaattiset laskutoimitukset
- Random - Arvontaluvut ja satunnaisluvut
- Tkinter - Graafiset käyttöliittymät käyttäen helppoa Tcl:n Tk-teknologiaa
- Os - Käyttöjärjestelmän palvelut
- Picle - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen
- Time -Ajanotto, kellonaika, kalenteri
- Sys - Järjestelmän palvelut
- Zipfile - zip-paketit
Lisäkirjastot
[muokkaa]- wxPython - Graafiset käyttöliittymät
- pyGame - Peliohjelmointimoduuli
- pygame_sdl2 - Peliohjelmointimoduuli SDL2-ohjelmoitirajapinnalla.
- pylint - lint tyylinen koodintarkistusohjelma Pythonille
- numpy - kirjasto numeerista laskentaa varten
- scipy - kirjasto tieteellistä ohjelmointia varten
- matplotlib - kirjasto graafien tekemistä varten
- pytorch ja tensorflow - kirjastoja tekoälyä ja koneoppimista varten
Käyttö
[muokkaa]Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu paketinhallinnasta):
$ python
>>> print("linux.fi")
linux.fi
Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä .py:
#!/usr/bin/env python
# ohjelma.py
for i in range(3):
print(i)
Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla
$ python ohjelma.py
Jolloin konsoliin tulostuisi
0 1 2
Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla ./ohjelma.py, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla:
#!/usr/bin/env python
Tällöin tiedostolla on oltava suoritusoikeudet.
Graafisia Python käyttöliittymiä
[muokkaa]- PyCrust on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyShell on Python Shell-käyttöliittymä.
- PyPE on koodimuokkain.
- Spe [2] on Python koodimuokkain.
Suurin osa tekstieditoreista sisältää tuen Pythonille.
Katso myös
[muokkaa]Aiheesta muualla
[muokkaa]- Python-artikkeli Wikipediassa
- Ilmainen Python 3 -verkkokurssi
- Lappeenrannan teknillisen yliopiston Python-opas
- Ohjelmointiputkan Python-opas
- Pythonin esittelyvideo
- Dive Into Python -kirja, luettavissa verkossa
- Automate The Boring Stuff Toinen verkossa ilmaiseksi luettava Python-kirja
- Opas lisäkirjstojen ja pakettien hallinnasta Pythonissa
| | |
| Käännettävät | Assembly | C | C++ | Go | Haxe | Haskell | Java | Pascal |
|---|---|
| Tulkattavat | Python | Perl | PHP | Ruby |
| -skriptikielet | Lua | Bash |
| GPGPU | OpenCL |
| muut | GLSL |