Ero sivun ”Quake engine” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 9: | Rivi 9: | ||
}} | }} | ||
{{Perustietoa|Quake-pelimoottori}} | {{Perustietoa|Quake-pelimoottori}} | ||
'''Quake''' on [[id Software]]n kehittämä pelimoottori [[Quake]] peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin [https://quake.fandom.com/wiki/GLQuake GLQuake-versioon]. | '''Quake''' on [[id Software]]n kehittämä pelimoottori [[Quake]] peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin [https://quake.fandom.com/wiki/GLQuake GLQuake-versioon]. Quaken maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. | ||
[[wikipedia:fi:Quake-pelimoottori|Quake-pelimoottori]] julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999. | |||
==Katso myös== | ==Katso myös== |
Versio 22. marraskuuta 2020 kello 00.06
Quake (engine) | |
---|---|
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | www.idsoftware.com |
Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
Quake on id Softwaren kehittämä pelimoottori Quake peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin GLQuake-versioon. Quaken maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen.
Quake-pelimoottori julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999.