Ero sivun ”Wii” versioiden välillä
(→Cwiid:n asentaminen: ohjelmien asentaminen, uinput on yleensä ladattuna jo) |
Pb (keskustelu | muokkaukset) (→Infrapunahiiri: selkeämmin, jakelukohtaisuudet pois) |
||
Rivi 32: | Rivi 32: | ||
Käyttämällä esimerkiksi Wiin infrapunalähetinpalkkia tai kahta kynttilää tai kahta IR-lediä voit käyttää ohjainta kiihtyvyysanturihiirtä paremmin reagoivana ir-hiirenä. | Käyttämällä esimerkiksi Wiin infrapunalähetinpalkkia tai kahta kynttilää tai kahta IR-lediä voit käyttää ohjainta kiihtyvyysanturihiirtä paremmin reagoivana ir-hiirenä. | ||
Avataan tiedosto <tt>/etc/cwiid/wminput/ir_ptr</tt> jossakin [[tekstieditori]]ssa. | |||
Muutetaan rivit | |||
Plugin.ir_ptr.X = ~ABS_X | Plugin.ir_ptr.X = ~ABS_X | ||
Plugin.ir_ptr.Y = ~ABS_Y | Plugin.ir_ptr.Y = ~ABS_Y | ||
muotoon | |||
Plugin.ir_ptr.X = ABS_X | Plugin.ir_ptr.X = ABS_X | ||
Plugin.ir_ptr.Y = ABS_Y | Plugin.ir_ptr.Y = ABS_Y | ||
Wiimoten infrapunahiirenä onnistuu nyt seuraavalla komennolla: | |||
wminput -c ir_ptr 00:1F:32:95:EF:B0 | wminput -c ir_ptr 00:1F:32:95:EF:B0 | ||
Versio 8. tammikuuta 2009 kello 20.19
Nintendon Wii-peliohjain on bluetoothia ja infrapunaa käyttävä ohjain joka toimii hyvin myös Linuxin ohjainlaitteena esimerkiksi cwiid[1]-ohjelman avulla.
Cwiid:n asentaminen
Cwiid löytyy useimpien jakeluiden paketinhallintajärjestelmä. Asenna ohjelmapaketit wminput, wmgui ja lswm (tai vastaavat hieman jakelusta riippuen). Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
Asentamisen jälkeen tunnistetaan laite ja otetaan se käyttöön komennolla
lswm
ja painamalla Wii-ohjaimesta nappuloita 1 ja 2 samanaikaisesti. Tällöin Linux yrittää tunnistaa Wii-peliohjainta. Nyt ohjelman pitäisi antaa esimerkiksi seuraavankaltainen numerosarja:
00:19:FD:C0:25:73
joka on ohjaimen laiteosoite. Tämä osoittaa että Bluetooth-yhteys ohjaimeen on luotu.
Jotta cwiid olisi käytössä on käyttöön ladattava moduuli uinput. Monesti se on jo valmiiksi ladattuna. Voit tarkistaa sen komennolla
lsmod | grep uinput
Jos komennon tulosteena on rivi muotoa
uinput 17408 0
on moduuli jo käytössä eikä sitä tarvitse ladata. Jos sen sijaan tulosteena on tyhjä rivi, on moduuli ladattava käsin. Se tapahtuu komennolla
modprobe uinput
Jos haluat laitteen pysyvästi käyttöön, lisää tiedostoon /etc/rc.local loppuun, ennen tekstiä exit 0 rivi
modprobe uinput
Näin ohjain on käytössä myös automaattisesti myöhemmillä käynnistyskerroilla.
Käyttö
Kiihtyvyysanturien käyttö hiirenä
Komennolla
wminput 00:19:FD:C0:25:73
saat ohjaimen liikuttamaan hiiren kursoria (vaihda laitetunnus oman laitteesi tunnukseksi!)
Infrapunahiiri
Käyttämällä esimerkiksi Wiin infrapunalähetinpalkkia tai kahta kynttilää tai kahta IR-lediä voit käyttää ohjainta kiihtyvyysanturihiirtä paremmin reagoivana ir-hiirenä.
Avataan tiedosto /etc/cwiid/wminput/ir_ptr jossakin tekstieditorissa.
Muutetaan rivit
Plugin.ir_ptr.X = ~ABS_X Plugin.ir_ptr.Y = ~ABS_Y
muotoon
Plugin.ir_ptr.X = ABS_X Plugin.ir_ptr.Y = ABS_Y
Wiimoten infrapunahiirenä onnistuu nyt seuraavalla komennolla:
wminput -c ir_ptr 00:1F:32:95:EF:B0
Liitännäiset
Ohjelman mukana tulee valmiita asetuksia joilla voidaan helposti muuttaa näppäinten tarkoituksia. Asetustiedostot sijaitsevat hakemistossa /etc/cwiid/wminput ja niitä otetaan käyttöön komennolla
wminput -c liitannaisennimi la:it:et:un:nu:ss
Supertuxkart
Alla esimerkkiasettelu Supertuxkart-peliin. Asettelu ei käytä kiihtyvyysantureita vaan ristiohjainta. Itse pelissä täytyy näppäimet määrittää seuraaviksi:
ohjaus: nuolinäppäimet wheelie: Oikea Shift jump: - rescue: Backspace fire: Oikea Ctrl look back: Oikea Alt
Luo kansioon /etc/cwiid/wminput tiedosto nimeltä supertuxkart ja tallenna sen sisältö seuraavaksi:
Wiimote.Up = KEY_LEFT Wiimote.Down = KEY_RIGHT Wiimote.Left = KEY_DOWN Wiimote.Right = KEY_UP Wiimote.A = KEY_ENTER #valitse Wiimote.B = KEY_RIGHTALT #look back Wiimote.Minus = KEY_BACKSPACE #rescue Wiimote.Plus = KEY_SEMICOLON # jump Wiimote.Home = KEY_ESC #paluu Wiimote.1 = KEY_RIGHTSHIFT #wheelie Wiimote.2 = KEY_RIGHTCTRL #fire
Ota liitännäinen käyttöön ylläolevien ohjeiden mukaisesti. Huom! Pelatessa ohjainta pidetään poikittain!
Planet penguin racer
Alla oleva asettelu käyttää sivuohjauksessa kiihtyvyysantureita. Pidä ohjainta poikittain.
Kiihdytys: nuoli ylös Jarrutus: nuoli alas Hyppy: 2 Pelastus: B Temppu: ei näppäintä löydetty!
Luo hakemistoon /etc/cwiid/wminput tiedosto nimeltä ppracer ja tallenna sen sisältö seuraavaksi:
#planet penguin racer include buttons Plugin.acc.X = -ABS_Y Plugin.acc.Y = -ABS_X Wiimote.Up = KEY_LEFT Wiimote.Down = KEY_RIGHT Wiimote.Left = KEY_DOWN #brake Wiimote.Right = KEY_UP #paddle Wiimote.2 = KEY_E #jump Wiimote.Home = KEY_ESC Wiimote.A = KEY_ENTER Wiimote.B = KEY_R #reset #the ones above this work, no trick-button..
Katso myös
- Juttu Wii-ohjaimen käytöstä Linuxissa Ubuntu Suomen blogissa
- wminputin asetukset: abstrakraft.org/cwiid
- Ohjeita Ubuntulle Ubuntuforums.orgista
- Lazarukseen erikseen asennettavassa Bluetooth-komponenttipaketissa on esimerkkiohjelmia lähdekoodeineen Wii-peliohjaimen käyttämisestä Pascal-kielellä. Lazaruksen Bluetooth-komponenttipaketti löytyy Lazarus CCR-sivuilta ja ohjeet sen asentamisesta Lazarus Wikistä.